Daniel Jirblad köpte en Sony Ericsson Z1010 med kontantkort till sig och sin flickvän. Flickvännens kontantkort fungerar fortfarande inte som det ska - nästan tre veckor efter köpet och otaliga telefonsamtal till kundtjänst.
- De säger att de har problem med datatjänster, som de kallar det. Då säger de att vissa personer har blivit utspärrade. Idag går det äntligen att skicka sms från hennes telefon, men det går inte att ta emot sms, förklarade Daniel när vi talade med honom om problemen i förra veckan.
- Det är så konstigt att de inte kunnat lösa det här problemet på två veckor. I två dagar fungerade det att skicka sms men sedan slutade det helt att fungera. Jag har ringt minst en gång om dagen sedan problemen började och frågat hur det går, de har givit mig olika svar varje dag.
Telefonen var påfylld med 100 kronors värdebevis för sms, mms och data samt 299 kronors värdebevis för röstsamtal.
När Mobil ringer upp Daniel igen en vecka efter det första samtalet med honom har sms-problemen med flickvännens kontantkort till slut lösts. Men i stället fungerar det inte att skicka eller ta emot mms.
- Samtidigt som sms började fungera så slutade mms att fungera. Efter att vi ringt till kundtjänst har de skickat ut nya inställningar till telefonen, men det hjälper inte. Det är något fel med hennes kontantkort, säger Daniel.
- Det är förstås bra att kunna ringa billigt men jag tycker inte att det räcker. Problem som varar i 2-3 veckor är lite mer än vad man ska behöva acceptera, menar Daniel.
Även när Mobil i förra veckan ringde upp Tres kundtjänst fick vi, efter drygt 20 minuters telefonkö, veta att det nya kontantkortet drogs med tekniska problem.
- Datatjänster och sms fungerar inte riktigt för alla som har det nya kontantkortet, uppgav kvinnan på Tres kundtjänst.
Men Tres informationschef Elisabeth Lennhede dementerar att det skulle vara några generella problem med kontantkortet.
- Enstaka kunder har haft problem, men om de ringer in till oss så löser vi de problemen, säger hon.
Hon menar också att problemen med att använda datatjänster gällt kunder som använt det speciella värdebeviset 3Fri SMS/MMS för att fylla på sitt kontantkort. Detta värdebevis fyller kontantkortet både med 300 sms/mms och med 30 samtalsminuter.
- Vi har stoppat värdebeviset 3Fri SMS/MMS tills vidare, eftersom vi haft vissa tekniska problem med att få det att fungera, säger Elisabeth Lennhede.
Även om Tre uppger att det rör sig om enstaka kunder har ett flertal Tre-kunder hört av sig till Mobil om problemen att använda sms och datatjänster. De Tre-kunder vi varit i kontakt med som haft problem har inte heller fyllt på sina kontantkort med det värdebevis som Tre uppgett som orsaken till problemen.
En annan av Mobils läsare som hört av sig uppger att han blivit debiterad för datatrafik när han surfat på Treportalen, trots att detta enligt Tre ska vara gratis.
- Tre debiterar sina kontantkortskunder trots att det skall vara gratis att surfa runt på Treportalen. Efter fyra samtal till kundtjänst bland annat för att jag blivit avstängd från Treportalen på grund av för lite pengar, så visar Tre en enorm nonchalans mot kunderna och verkar inte göra några större ansträgningar att lösa problemet, förklarar en av Mobils läsare.
- Det finns säkert många kunder som inte har blivit varse den felaktiga debeteringen, konstaterar han också.
Enligt Tres informationsansvariga Elisabeth Lennhede ska det vara gratis att surfa på Treportalen även med kontantkort, och att i de fall personer haft problem rör det sig om att de ställt in telefonen på att regelbundet hämta e-post. Men läsaren som vi talat med säger att han inte hämtat e-post med telefonen.
- Nu kommer jag inte ens in på portalen eftersom jag inte har datapengar kvar på kortet. Tre har lyckats med konststycket att ta betalt i en vecka fast de inte ska. På kundtjänst säger de rätt ut till mig att det dras pengar från kontantkortskunder när jag är ute på portalen, trots att det inte ska göra det. Men informera kundena om den saken, det vill de inte.
- Varför går man inte ut med ett sms om det här till alla kontantkortskunder, om de nu har tekniska problem?