Telenor ska inte syssla med tjänster
Telenor vill vara en connectivity provider, ett företag som levererar uppkoppling, inte tjänster eller produkter. Det förklarade Johan Lindgren, vd för Telenor i Sverige när han talade på konferensen Mobile Future.
- Om man tittar på de nya tjänster som blivit succéer de senaste åren har de en sak gemensamt. Ingen av dem hade vi kommit på själva. Jag vet inte vad som kommer att bli nästa stora succé. Vi vill erbjuda allting, sedan får vi se vad som blir en succé.
Det sade Johan Lindgren på Telenor när han höll sitt anförande på konferensen Mobile Future. I brist på svenskt ord kallar han det för att vara en "connectivity provider".
- När vi köpte svenska Vodafone tog vi över portalen Vodafone Live. Det var ett dyrt misslyckande. Vi ska inte ägna oss åt att till exempel producera såpoperor, även om vi säkert kommer att köpa in unikt innehåll. Och vi ska inte göra egna produkter. De tjänster och produkter andra hittar på kommer att driva trafiken i vårt nät och ge oss mer intäkter. Där är vår nisch. Det är en bra nisch.
Johan Lindgren ser deras initiativ Mobilstart som ett bra sätt att utnyttja den positionen. Småföretag som vill starta mobiltjänster där man tar betalt via sms får tillgång till deras tekniska plattform och support, mot att Telenor får en tredjedel av SMS-intäkterna.
- Det finns ingen marknad för premium-sms i Sverige i dag. Den är på kanske 2-300 miljoner. I Norge, med halva befolkningen, är den på 1,5 miljarder. Det beror på oenighet mellan operatörerna. Med Mobilstart tar vi hand om den biten.
Nokias portalsatsning Ovi sägs vara ett hot mot operatörerna, eftersom de själva vill vara de som står för försäljningen av musik och spel över mobilnätet.
- Ovi, gillar jag det? Ja det gör jag. Men vi behöver få en del av intäkterna. Vi vill inte vara högst upp i värdekedjan, men vi vill ha en plats i den.
Johan Lindgren tycker också att det talas för litet om frekvensutrymmet.
- Nästa vecka startar Post- och Telestyrelsen en auktion för Wimax-frekvenser. Vi är inte intresserade aw Wimax, för då måste vi bygga ännu en infrastruktur. På samma sätt ser vi hellre MBMS än dvb-h som videoteknik, för med dvb-h måste man bygga ännu ett nät.
- Däremot är vi intresserade av frekvensutrymmet vid 470 MHz som nu är reserverat för tv. Det är vår uppfattning att dessa frekvenser räcker åt både tv och telekom. Dessa frekvenser ger mycket bättre inomhustäckning och mycket glesare mellan masterna än de högre frekvenserna. Spela inte bort dem till tv!
- Sedan tror vi också på så kallad re-farming. 3g på 900 MHz-bandet, som i dag är reserverat för gsm. Där kommer det en auktion som alla är mycket mer intresserade av än Wimax-auktionen.