Telias wap-tjänst låg nere

Publicerad Senast uppdaterad

Magnus Sandberg, som jobbar med marknad, på Telia Mobile:

Varför låg WAP-tjänsten nere?

- Vi installerade SSL, en slags kryptering, i förrra veckan. Något som behövs för framtida uppgraderingar. Men WAP-tjänsten låg inte nere.

Men det var ju omöjligt för i alla fall en användare att börja wappa med sin nya mobiltelefon.

- Det är möjligt att han försökte göra inställningar automatiskt, den funktionen låg nämligen nere i några dagar på grund av uppdateringen.

Men borde inte kuntjänsten ha informerat om detta? Då hade ju också användaren som drabbades vetat vad det handlat om.

- De känner inte till sådant här så långt ner. Kundtjänst ska ju mer hjälpa kunden med funktioner och sådant. Man kan nog inte kräva att de också ska veta allt om installationer av SSL och annat. Det blir för mycket.

Men om kunden hade varit lite aktiv själv och tittat på vår hemsida hade han snabbt fått veta varför han inte lyckades komma åt portalen.

Men varför kunde inte kundtjänst informerat honom om hemsidan i så fall?

- Som sagt de har mer hand om praktisk hjälp.

Varför informerade de åtminstone inte kunden om när han skulle kunna komma åt WAP-tjänsten?

- Inte heller vi visste hur långt tid uppdateringen skulle ta, till exempel får vi ju hjälp av leverantörer med installationerna.

Nu ska dock portalen fungera igen, även för automatiska inställningar.

Telia planerar inte att göra några fler uppdateringar inom den närmaste framtiden.