Trots att tjänster för strömmande musik funnits brett i många år nu så är det tydligt att Apple Music är ett första försök. Apple har givetvis ett par fördelar. Deras upparbetade kontakter med musikbranschen och erfarenhet på området är en sådan, en annan tydlig fördel ur bolagets synvinkel är att tjänsten förinstalleras på alla Iphones och Ipads med Ios 8.4 eller senare, en uppdatering som släpptes i slutet av juni, samtidigt som tjänsten Apple Music såg dagens ljus. Har du sedan tidigare köpt din musik i Apples musikbutik kan det ju även vara en fördel att din köpta musiksamling och dina befintliga spellistor följer med in i den nya tjänsten. Att Apple sedan gör Ios och därmed i större utsträckning kan anpassa funktionerna i Ios och Apple Music till varandra kan de ju också potentiellt dra nytta av.
När jag startar Apple Music för första gången får jag acceptera erbjudandet om att testa gratis i tre månader och sedan välja ett par olika musikgenrer jag gillar. Vid presentationen av Apple Music gjorde Apple en stor sak av att de har ett stort antal redaktörer som gör anpassade spellistor tillgängliga via tjänsten, något som man hävdade att algoritmer och datorer aldrig kan lyckas med på samma sätt. Vid den här inledande inställningen får jag dock göra jobbet själv och tjänsten verkar inte ta någon hänsyn till de låtar jag tidigare köpt i Itunes. I nästa steg får jag, baserat på genrerna välja några favoritartister och sen är jag igång. Den musik jag sedan tidigare köpt via Itunes finns kvar liksom mina spellistor och den som inte vill abonnera på tjänsten kan i inställningarna dölja allt som har med betalda prenumerationstjänsten att göra och fortsätta lyssna som tidigare till det man redan köpt.
Strömmande musik När jag först sätter igång den strömmade musiktjänsten märker jag att det tar ett par sekunder, från 2-3 upp till 5 sekunder innan den låt jag vill höra och tryckt på börjar spelas. Det är trots att jag är ansluten till snabbt wlan och betydligt långsammare än Spotify regelmässigt reagerar.
När jag jämför ljudkvaliteten på exakt samma låt både via hörlurar och trådlöst till högtalare märker jag ingen jättestor skillnad mellan de båda tjänsterna. Apple har inte gått ut med exakt vilken bitrate man använder i låtarna, mer än att det är olika kvalitet om man strömmar musiken via mobilnätet eller om man gör det via wlan. Liksom Spotify har Apple en hel del färdiga spellistor baserade på humör och tillfälle liksom från olika källor. Eftersom jag i Apple Music fått berätta vid starten vilka genrer och artister jag gillar mest så får jag ett urval av spellistor och tips på ny musik som känns väldigt bra utvald. Vill jag det så slipper jag alltså tips om musik jag är rätt säker på att jag inte kommer gilla, men samtidigt känns det här inte så innovativt. Däremot är det lite konstigt att inte fler konkurrerande tjänster är duktiga på att göra likadant.
Sammantaget har Apple Music en hel del olika spellistor skapade dels av den egna personalen, men även av externa som Vice, Rolling Stone Magazine och Shazam. Eftersom Apple Music funnits endast en kort tid och Spotify i flera år så är utbudet av spellistor givetvis betydligt bättre i Spotify. En stor skillnad mellan de båda tjänsterna i det här hänseendet är dock att Apple Music saknar många av de sociala inslagen som Spotify utvecklat. Spellistorna du skapar i Apple Music kan du inte dela med dig av till någon annan. Inte heller kan du se vad kompisar spelar eller vilka artister eller spellistor de du känner tycker bäst om. Det enda sättet att dela musiken du lyssnar på med någon är att välja en enskild låt eller ett album och då skapas en länk till Itunes Store så att den som får den kan strömma eller köpa låten. Även när det gäller andra områden känns Apple Music ganska fattigt på funktioner. Man kan starta upp valfri konkurrent och hitta funktioner som många av oss vant sig vid och som man snabbt saknar i Apple Music om man sedan tidigare testat en strömmande musiktjänst. De sociala delningsfunktionerna är en sak jag redan nämnt, en annan är möjligheten att välja ljudkvalitet, att ha crossfade mellan låtar, att synka till offline även via mobilnätet och inte bara via wlan för att nu nämna något.
Apple Music är en ganska omogen tjänst när man tittar på vad konkurrenter som Tidal och Spotify erbjuder. Över huvud taget är Apple Music inledningsvis krångligt när det gäller att organisera den musik jag hittar och gillar. De spellistor jag hittar kan jag i alla fall välja att ha tillgängliga även när jag är i offlineläge, för att kunna lyssna till exempel på flygplan och utan att använda datatrafik.
Fördelarna Apple har genom att finnas integrerade i Itunes i datorn och i Ios är att de kan anpassa Ios efter musiktjänsten och vice versa. Direkt i låsskärmen på Iphone kan man till exempel få fram fler val, som att gilla enskilda låtar och det är något som inte alla konkurrenter kan erbjuda lika lätt. Dessutom kan den som har en Apple Watch synka sina spellistor till klockan och lyssna oberoende av om telefonen är i närheten eller inte. Det är av förklarliga själ ytterligare en funktion som konkurrenterna är förhindrade att erbjuda i alla fall än så länge.
Övriga funktioner Apples egen radiokanal Beats 1 och sociala tjänsten Connect för att låta artisterna kommunicera till sina fans är de två övriga delarna i Apples musiktjänst, utöver streamingen då. När jag nu lyssnat på Beats 1 har kanalen sänts från New York och från London. Los Angeles ska vara den tredje staden som man växlar mellan. Stationen kan man lyssna på även utan att betala för ett abonnemang men det är svårt att se det unika med funktionen. Webradio som ju per definition är global har funnits länge och även om Apple rekryterat högprofilerade dj:s så skiljer sig kanalen inte så mycket från vilken kanal som helst i USA eller Storbritannien. Det skulle möjligen vara att den inte är reklamfinansierad. Eftersom det är en station som ska täcka alla musiksmaker är det givetvis svårt för kanalen att locka mer än ett fåtal. Om ens det.
Det tredje benet i Apple Music, efter strömmande musik och radiokanalen är den sociala tjänsten Connect. Här ska artister kunna dela med sig av filmklipp, bilder text, musik och annat till sina fans. Baserat på vad jag tidigare har köpt för musik i Itunes har tjänsten valt 100 artister som jag följer och det är bara 6-7 stycken av dessa som har innehåll i Connect. Jag får se en länk till Kodalines hemsida, en Beck-affisch från 2014 samt länkar till Kings of Leons webbshop, turnédatum och en länk för att köpa deras skiva i Itunes. Robyn deltar aktivt och lägger upp exklusiva små klipp och bilder, men tjänsten i sig är förvånansvärt enkelriktad. Det handlar alltså framförallt om att artisterna ska meddela sig till fansen och inte om interaktion ens mellan fans som i andra sociala tjänster. Knappast något som ger särskilt mycket mervärde alltså.
För dig som redan har ett Itunes-konto och köpt musik i Itunes är Apple Music ett enkelt sätt att starta med strömmad musik och upptäcka nya artister, men det är svårt att hitta andra fördelar med tjänsten när man jämför med konkurrenterna.
Fakta Apple Music
För: Endast för Ios 8.4 och senare. Android-version utlovad till senare i höst. Funktion: Streamingtjänst för musik och musikvideos där du kan spela fritt i dator via Itunes, samt i Ios-enheter samt även ladda ner spellistor tillgängliga för offlinelyssning. Sociala tjänsten Connect för att få information från favoritartisterna och radiostationen Beats 1 som ingår är även tillgängliga för de som inte betalar. Pris: 99 kronor per månad eller 149 kr för en hel familj, upp till 6 personer. Betyg: 6/10