Låga upplagor

Tidningsförsäljningen på Ipad sjunker

Försäljningen av tidningstitlar på Ipad har sjunkit under de senaste månaderna.

Publicerad Senast uppdaterad

Ett av de främsta säljargumenten för Ipad är att den ska kunna ersätta eller komplettera tidningsmagasinen. Trots att Ipaden har sålt bra så har dock de digitala upplagorna för många av de tidningar som finns för apparaten sjunkit.

Amerikanska Wired lyckades sälja 24 000 nerladdningar samma dag som den första Ipad-tidningen släpptes, men sedan dess har försäljningen stadigt sjunkit. Medan det första numret totalt laddades ner 100 000 gånger så var det bara 23 000 som laddade ner november-numret. Även andra tidningar har sett en liknande utveckling och nu sätter tidningshusen sina förhoppningar till att alla Ipad sålda under julhandeln ska öka också tidningsförsäljningen.

Inga svenska siffror ännu

Vad den svenska tidningsmarknaden beträffar så har Bonnier utvecklat plattformen Mag+ för Ipaden och i dagsläget finns två svenska titlar utgivna på den. Titlarna Mama+ och Sköna Hem+ bygger båda på papperstidningarna med samma namn minus plustecknet. Hur försäljningen har gått för de båda titlarna har Bonnier inte avslöjat ännu. Utöver de två svenska titlarna finns även de amerikanska Popular Photography+, Popular Science+ och Transworld Snowboarding+ på plattformen. Även den danska versionen av Illustrerad Vetenskap ges ut i Mag+-formatet.