I Investors niomånadersrapport, som kom idag, meddelas det hur mobiloperatören Tre Skandinavien har utvecklats senaste tiden. Resultatet före skatt är inte längre en förlust, och framför allt har man ökat antalet abonnenter med 31 procent under de senaste tolv månaderna. Däremot tappar man nästan en femtiolapp i månadsintäkt per abonnent (ARPU).
Den svenskdanska mobiloperatören Tre Skandinavien har ännu en gång redovisat en ny rekordsiffra för antal abonnenter. För årets tredje kvartal (månaderna juli, augusti och september) har antalet abonnenter ökat sedan årets andra kvartal med 98 000 till 1,482 miljoner. För senaste 12 månaderna är ökningen 355 000 abonnenter, motsvarande drygt 31 procent.
Tidigare har operatören mörkat fördelningen över antalet abonnenter i Sverige och Danmark, men vid kvartalets utgång fick den svenska verksamheten sin miljonte abonnent. Därmed finns drygt två tredjedelar av abonnenterna i Sverige och knappt en tredjedel i Danmark.
Operatörens lönsamhet fortsätter att förbättras. Nu har det verklighetsförskönade resultatmåttet EBITDA ökat till nära 10 procents andel av nettoomsättningen. Den lönsamheten avser årets tredje kvartal. För årets nio första månader motsvarar EBITDA drygt sex procent av nettoomsättningen.
Annons
Den ökade lönsamheten har bidragit till att även det aningen mer verklighetsnära EBIT-måttet för första gången slutat visa negativa siffror sedan augusti då ett nollresultat uppnåddes. Nettoresultatet däremot, det vill säga resultatet efter skatt, är fortfarande negativt.
Annons
Månadsintäkten per abonnent (ARPU) är ett värde där Tre brukar överglänsa de andra operatörerna, men nu har man tappat från 397 kronor till 350 kronor per abonnent.
Noterbart för operatörens egen topplista är att USB-modemet för mobilt bredband har petats ner från tronen efter två år. Nya listettan är Apple Iphone 3GS som övertog tronen för september månad.
I slutet av oktober rapporterar konkurrenterna Telia Sonera, Tele2 och Telenor för årets tredje kvartal.
Omsättning: 1 469 miljoner kronor (1 330)
EBITDA: 140 miljoner kronor (44)
Abonnenter: 1 482 000 (1 127 000)
ARPU: 350 kr (397 kr)
(Siffrorna inom parentes avser samma period föregående år.)