Efter en lång tids tystnad i frågan går nu Tre ut med hur många kunder man har i Sverige, men man gör det indirekt. Siffran man väljer att redovisa i det pressmeddelande som skickats ut i Sverige är det sammanlagda antalet kunder i Sverige och Danmark; 200 000. Men i Danmark uppgav man för bara några dagar sedan att man hade 50 000 kunder. Det innebär att 150 000 svenskar nu är kunder hos Tre.
Enligt uppgifter till Mobil hade Tre vid årsskiftet bara 20 000 svenska kunder. Ökningen har alltså varit mycket kraftig och den beror till mycket stor del på att Tre sedan i slutet av mars låter sina kunder ringa utan samtalskostnad inom det egna nätet. Att intresset för 3G-telefoner har ökat generellt sett har givetvis också spelat in, men det har sannolikt betytt väldigt lite för kundtillströmningen.
Bland Tres kunder är intresset för videosamtal relativt stort. Helena Westin, nordisk marknadsdirektör på Tre, säger till Mobil att omkring 20 procent av samtalsminuterna i Tres nät utgörs av videosamtal.
Tres kundantal kan jämföras med det antal kunder som Telia, Tele2 och Vodafone uppgav att det hade vid halvårskiftet. Då hade Telia 4,1 miljoner mobilkunder, Tele2 hade 3,4 miljoner och Vodafone redovisade 1,5 miljoner mobilkunder i Sverige.
Räknar man in samtliga länder där Tre har verksamhet blir antalet kunder 3,2 miljoner kunder. Företaget uppger att man under juli fick i genomsnitt 22500 nya kunder per dag. Trots det gjorde man en förlust på 8,9 miljarder hongkongdollar, vilket motsvarar cirka 8 miljarder svenska kronor.