Anders Graffman, vd och grundare av Apegroup, liknar det vid Big Bang – den stora smällen som skapade universum. Hans företag var sedan 2004 etablerat som skapare av mobila innehållstjänster, men när Iphone lanserades förändrades allt.
– Det var första gången som något verkligen fungerade som det skulle på en mobiltelefon, om jag hårddrar det. Och vi har alltid älskat gränssnitt. Så när vi såg Iphone så kändes det som att nu kan vi göra det vi vill.
Anders Graffman och kollegorna valde snabbt att styra om verksamheten och storsatsa på applikationer för iPhone. Sedan dess har de utvecklat ett 40-tal appar åt företag som Absolut, Aftonbladet, Hemnet och sf Bio. Många av apparna har dessutom gjorts i ett flertal versioner. Och Apegroup ses i dag som ett av Sveriges mest namnkunniga apputvecklingsföretag.
– Det är svårt att överskatta vad Iphone har gjort för den mobila utvecklingen, menar Anders Graffman. Och det är apparna som är det verkligt stora.
Nyckelfaktorer till att Apple lyckats så bra med att stimulera utvecklingen av appar, menar Anders Graffman, är att kunderna vet var de ska hitta apparna, att det finns en viss kvalitetssäkring av appar, att dem som utvecklar får tillgång till viktiga funktioner i telefonerna, till exempel gps och accelerometer, samt att det finns färdiga betallösningar.
När Iphone kom gick Apegroup från att inte ha velat jobba med lokala applikationer alls till att omfamna apptänket fullt ut. Men Anders Graffman tycker inte att tekniken i sig är viktig. Det viktiga är hur det känns att använda en tjänst. Om det är en app eller webbtjänst som känns som en app är oviktigt för konsumenten.
Tre år efter den stora Iphoneskrällen så upptas Anders Graffmans tid nu mest åt nästa skräll från 1 Infinite Loop i Cupertino, Kalifornien – Ipad. För även om Apegroup i dag är mest kända som utvecklade av Iphoneappar så lägger de nu cirka 70 procent av tiden på projekt för Ipad. Trots att den omtalade plattan inte ens lanserats i Sverige, och Apegroups kunder till största delen är svenska företag. Men företagen visar redan stort intresse för Ipad. Dels därför att det är en stängd plattform där hårdvaran är identisk hos alla användare, vilket gör det lättare att utveckla innehållstjänster som fun-gerar riktigt bra, säger Anders Graffman. Dels för att det finns en betalningsvilja för innehåll hos Ipadanvändarna. Och framgångarna utomlands med en säljtakt som överträffar både Iphone och dvd-spelaren när de kom skvallrar förstås om att även svenska konsumenter lär uppskatta Apples senaste stjärna.
En annan viktig faktor är att Ipad ses som en föregångare som pekar ut riktningen framöver. Apegroups Ipadkunder har långsiktiga planer och ser Ipad som en startpunkt på vägen mot en framtid där pekgränsnitt, bärbara läsplattor och handdatorer har en stark position.
Apegroups Ipadprojekt handlar därför till stor del om forskning och utveckling, med syfte att definiera på vilket sätt enheter likt Ipad ska användas.
– Det är det roligaste med jobbet, att få testa nya grejer och att ligga i framkant. Att få jobba med strategier, koncept och utveckling av tjänster för framtidens mobila plattformar, slår Anders Graffman fast.
Och Ipadrevolutionen kommer precis som med Iphone att handla om appar. Så länge som appana levererar en användarupplevelse som är snabbare och smidigare än webben så kommer användarna att välja lokala appar framför webbaserade applikationer, tror Anders Graffman.
Men det betyder inte att samma koncept nödvändigtvis fungerar i både Iphone och Ipad.
– Vi ser det som två helt olika plattformar. Det finns väldigt mycket som inte funkar på Iphone, men som gör det på Ipad. Koncepten måste utvecklas på helt olika sätt för respektive plattform för att leverera en bra upplevelse för slutanvändaren.
Förutom Iphone och Ipad utvecklar Apegroup även för Android.
– Vi ska bara jobba med plattformar som är tillräckligt bra och vi utvärderar kontinuerligt nya teknologier och plattformar.
Att komma in i Apegroups lokaler vid Hornstull i Stockholm ger klara associationer till sinnebilden av internetbolag strax före millennieskiftet. I köket står ett trumset, i kontorskorridorerna står cyklar parkerade och i konferensrummet sitter man vid ett pingisbord och skriver på glasväggarna med whiteboardpennor.
Och visst går det att se vissa likheter mellan dagens apphajp och internethysterin i slutet av nittiotalet. Efterfrågan på appkompetens är enorm och nya bolag växer upp som svampar i skogen. Och mitt i hajpen finns Apegroup. I dag består företaget av 23 personer. Men »vi kunde lätt ha varit 60 om vi velat«, säger Anders Graffman och lägger till att han inte behövt ringa ett säljsamtal på över ett år. Ett faktum som gör att Apegroup nu har möjlighet att vara selektiva med vilka kunder de tar sig an.
Hur ser då den perfekta kunden ut? De ska ha rätt inställning, menar Anders Graffman, vilket betyder att det ska finnas en långsiktig syn på det mobila engegemanget.
– Ofta frågar folk: »hur blir jag etta på App Store?«. Det är fel fråga. Du måste fråga dig vad verkligen är intressant för ditt varumärke i det längre perspektivet.
Det ska helst handla om att skapa en tjänst som kan underlätta användarnas vardag.
– Vi gör inte marknadsföringsappar. Det ska finnas en tydlig kundnytta. Appen ska göra det lättare för användarna.
FAKTA: Apegroup
Anders Graffman och hans medgrundare Jonas Wikström startade ett företag år 2000 och utvecklade bluetoothprodukter. Bland annat en datormus som självaste Sony ville köpa. Problemet var bara att den, med dåtidens möjligheter, var för svår att tillverka i volym.
Företaget kallade de Aestetichally Pleasing Electronics vilket förkortades APE, som sedan blev Apegroup. Därefter producerade de promotionvideor för speltillverkare och utvecklade webb-tv-lösningar för bland annat Aftonbladet innan de bestämde sig för att satsa helhjärtat på den mobila webben. De utvecklade ett publiceringssystem för mobilsajter som användes av kunder som Tv4, Mtv och Metro. Men sedan kom Iphone och då lades den tekniken på hyllan till förmån för apputveckling. Framgångarna de senaste åren tillskriver Anders Graffman en förmåga att snabbt ställa om fokus.
– Vi har varit extremt snabba med att anpassa oss. Vi har vågat steka saker vi jobbat med länge.