Varumärket Ericsson lägre värt
Ericssons varumärke har rasat från 17:e till 32:a plats i världen. Värdet har sjunkit med 47 procent, enligt det brittiska analysinstitutet Interbrand.
Nokias varumärke däremot har, under de senaste åren, ökat med 86 procent. I och med det har Nokia gått från elfte till femte plats på Interbrands lista över högst värderade märken.
Enligt Interbrand är till och med Nokias varumärke värt 120 miljarder kronor mer än vad börsen värderar det till.
Ericssons varumärke å andra sidan anses vara 100 miljarder mindre än börsvärdet.
- Det låter mycket anmärkningsvärt, men det speglar Nokias framgång när det gäller att profilera sina produkter. Varumärkets andel av företagets samlade värde har ökat dramatiskt när globaliseringen tagit fart. När konkurrensen ökar och produkterna blir allt mer lika, så gäller det att ha bästa imagen, för det är varumärket som styr köpbeteendet, säger Jan Treffner, chef för värderingsenheten på revisionsfirman Öhling Pricewaterhouse Coopers, till Dagens Industri.