Fiskskärm?

Vattenbaserad pekskärm

Ett akvarium breddar begreppet om vad som egentligen är en pekskärm.

Publicerad Senast uppdaterad

Installationen består av ett akvarium med en inbyggd projektor och en webbkamera som är kopplad till en bärbar dator. Projektorn skapar orangea prickar som representerar fiskar. Webbkameran och datorn används för att tillsammans hålla koll på när användarens fingrar rör sig på vattenytan, samtidigt som ett specialanpassad Arduino kretskort använder kapacitiv avkänning för att registrera om användarens finger rör vattenytan eller inte. Genom att användaren doppar fingret mot vattenytan så "matar" man fiskarna och de följer även efter fingret när det dras längst vattenytan.      

Installationen utvecklades av Manuela Donoso och Crys Moore, doktorander på "Interactive Telecommunication Program" vid New Yorks Universitet.  

"Vi var inspirerade av den inneboende nyfikenheten som kommer av att se fiskar simma omkring i vatten, och den tvångsmässiga önskan att peta på fisken.  Med vårt akvarium så kan folk peta och pilla så mycket de vill, men utan att skada några fiskar", säger Manuela Donoso till The Verge.  

Även om tekniken inte kommer att användas i en mobil eller surfplatta så visar "Interactive Fish Tank" på ett annorlunda sätt hur en traditionell kapacitiv pekskärm fungerar.  

"När fingret får kontakt med ytan fungerar det likadant som när man rör vid en ikon på en Iphone eller en annan pekskärm", säger Donoso. 

Interactive Fish Tank from Manuela Donoso on Vimeo.

Fish Tank from Manuela Donoso on Vimeo.