Vi provar Sony Ericssons nya spelmobil
Sony Ericsson har börjat sälja sin spelmobil F305, och vi har provspelat.
I somras visade Sony Ericsson för första gången upp 8-megapixelmobilen C905 och F305. Härom veckan började C905 att säljas, och nu har också F305 kommit ut i butikerna.
Vi håller just nu på att testa F305, och det första intrycket är att mängden medföljande spel känns som styrkan hos den här telefonen. Så hur många är de egentligen? På vårt exemplar finns det 11 spel, men telefonen kommer också att gå att köpa med 50 extra spel, åtminstone i vissa länder.
- Återförsäljare har möjlighet att paketera telefonen med 50 extra spel på minneskortet, men i grundutförandet får man 11 spel, 8 vanliga och 3 rörelsespel, säger Gustaf Brusewitz på Sony Ericsson.
Hur bra är då spelen? Faktum är att de känns ganska simpla de flesta av dem. Men ändå kan man ha rätt kul med flera dem. Spelet Djungle Madness är precis så galet som titeln antyder. Där ska man styra en ekorre (hur den nu hamnat i djungeln) rullande som en kula genom snitslade banor, utan att ramla ner, och fånga stjärnor. Andra spel som Jewel Quest är av typen brickspel.
Det var dock rörelsesensorn i telefonen som Sony Ericsson flaggade mest för på presskonferensen, och den finns i ett hästspel, ett bowlingspel och ett fiskespel. Hittills har jag kunnat konstatera att rörelsesenorn i denna telefon inte precis är särskilt känslig. I telefoner som Nokia 5800 och Iphone kan man balansera sig fram i spel, men i Sony Ericsson F305 verkar alla spel med rörelsesensor gå ut på att man ska ruska telefonen våldsamt.
F305 ser definitivt stilig ut när den ligger på bordet, men när man börjar använda den känns den rätt så plastig och billig. Det som också drar ner spelkänslan en smula är väl att skärmen i F305 är så liten som den är.
Den som är van vid Sony Ericsson känner i alla fall igen sig i menyerna, men F305 bygger på franska telefontillverkaren Sagems mobilplattform. Därför är det vissa saker som inte fungerar som med dyrare Sony Ericsson-mobiler. När man håller nere #-knappen en sekund är det standard för bland annat Sony Ericsson och Nokia att telefonen övergår i ljudlöst läge, men det gör inte F305, till exempel. Sony Ericssons synkprogram för pc fungerar inte heller med F305.
Vi återkommer inom kort med ett test av F305 här på Mobil.se.
Sony Ericssons beskrivningar av spelen som följer med:
Jockey (rörelsespel)
Inget går upp mot en dag till häst.
Bowling (rörelsespel)
Strike! Hiva iväg klotet och slå ner käglorna.
Jewel Quest 2
Hitta vägen till Afrikas gömda skatter.
Tropical Madness
Hjälp ekorren Furrito att samla så många stjärnor som möjligt.
Asteroids
Sväva genom rymden, men se upp för asteroider!
Lumines
Utmana hjärnan med detta moderna men klassiska problemlösningsspel.
Bass fishing (rörelsespel)
Släng i betet. Får du fisken att nappa?
The Sims 2
Din egen värld, dina egna människor - det här är tidernas största livssimuleringsspel.
Racing Fever GT
Bränn gummi och gör dig en karriär inom racingen.
Johnny Crash Stuntman Does Texas
Utför galna stunts med Johnny Crash.
Quadrapop Robotics.
Tetrisliknande spel, lätt att lära sig, svårt att bli bra på.
Mått: 96 x 47 x 14,6 mm
Vikt: 97,5 gram
Skärm: 2-tums TFT med 262000 färger, 176x220 pixlar
Minne: 10 MB samt plats för minneskort (Memorystick Micro)
Taltid: 8 tim
Standbytid: 400 tim
Pris: Cirka 1500 kronor