Vodafone tappar i popularitet

Publicerad Senast uppdaterad

Vodafone har fortfarande bäst image och får högst kvalitetsbetyg av sina svenska mobilanvändare, enligt en undersökning av konsortiet Svensk Kvalitetsindex, skriver Dagens Industri.

I undersökningen konstateras det dock också att kunderna inte anser att bolaget är lika prisvärt som tidigare samt att produktkvaliteten minskat.

Både Tele2, som tidigare betraktats som klart sämst, samt Telia har däremot stärkt sin position, inom samtliga kategorier, inklusive service.

Resultatet av undersökningen är, enligt DI, att det nu är i stort sett jämnt mellan de tre bolagen, när det gäller hur nöjda kunderna är.

Resultatet bygger på svar på cirka 30 frågor från 4000 privat- och företagskunder.

Förra året låg Vodafones index i nöjdhet åtta enheter över Tele2, som hamnade på en tredje plats. I år har skillnaden minskat till endast två enheter.

Framför allt har kontant- och betalkortskunderna blivit nöjdare. Det kunderna är mest missnöjda över är att operatörerna anses vara dåliga på att hantera klagomål.