Xelibri är ett typiskt nischat koncept, som bygger helt och hållet på design. Kanske är det därför som det hittills sålt bäst i Italien.
_ Det finns tre orsaker till att det går bäst i Italien: italienarna är extremt modemedvetna, oftast har folk till exempel ett flertal klockor, som passar till olika kläder. Dessutom har italienarna ett i det närmaste kärleksfullt, känslomässigt förhållande till sina mobiler kombinerat med att Italien är en osubventionerad marknad. Folk är vana att betala några tusenlappar för sina mobiltelefoner, säger George Appling, vd för Xelibri, när vi träffar honom för en intervju i en tjusig hotellobby i Stockholm.
I Tyskland, Siemens hemmamarknad, har det däremot gått sämre. Några sålda antal vill dock inte Appling avslöja varken när det gäller Italien eller Tyskland. Orsaken till den sämre försäljningen i Tyskland beror troligen mest på att de tyska mobilanvändarna är vana vid subventioner, tror Appling.
_ Hela 92 procent av mobiltelefonerna i Tyskland säljs till subventionerade priser. Dessutom är inte tyskarna lika experimentella som italienarna.
Xelibri kommer inte heller att subventioneras alls i Sverige. Priserna kommer att ligga på mellan 2000 och 3500 kronor.
Den svenska marknaden är, precis som den tyska, tungt subventionerad.
_ Det talar emot att Xelibri skulle slå i Sverige. Det kombinerat med att svenskar oftast bara har en enda klocka. Å andra sidan är folk i Norden snabba på att ta till sig nya saker och koncept, säger George Appling.
Varför kommer Xelibri inte att subventioneras?
_ Då väntar folk på att deras nuvarande abonnemang ska löpa ut innan de binder upp sig på ett nytt subventionerat dito, med en ny mobilmodell. Det saktar av hela försäljningen.
Det är samma fyra modeller som börjar säljas idag i Sverige, som redan sålts en tid i Europa.
Vilken modell tror du mest respektive minst på i Sverige?
_ Om jag utgår från de övriga marknaderna, där Xelibri redan finns, har X4 sålt bäst, X3 näst bäst, X1 därefter och X2 går sämst.
Kan det bero på att den har så oergonomiska knappar?
_ Ja, X2 är den modell vi fick kompromissa mest med när den först släpptes, på grund av tidsbrist. Tyvärr gick det ut över knappsatsen. Dessutom är bakstycket svårt att få av och på. Men de övriga tre modellerna ska vara ergonomiska.
Tror du att folk är beredda att betala mellan 2000 och 3500 kronor för en så enkel telefon, som Xelibri?
_ Absolut. Det har de tidigare lanseringarna i Europa visat.
Tillverkarna drömmer våta drömmar om att konsumenterna ska börja känna behov av att äga flera mobiler samtidigt. Att man ska vilja byta mobil efter tillfälle, som italienarna byter klockor. Hela Siemens koncept, Xelibri, bygger på den här drömmen. Det är också därför som Xelibri inte bara säljs hos de traditionella återförsäljarna, utan också i klädbutiker.
_ Xelibri bygger på att man ska fatta tycke för någon av modellerna, man ska bli känslomässigt berörd, få en upplevelse, köpa på impuls, säger George Appling.
Varför skulle folk, som går till en klädbutik för att köpa en ny tröja, plötsligt vilja investera i en mobil för flera tusenlappar?
_ Faktum är att försäljningen av Xelibri går bättre i klädbutikerna än hos de traditionella återförsäljarna. Det talar för att man köper Xelibri på impuls. När man går till en återförsäljare har man redan beslutat sig för att köpa just en mobiltelefon.
Hur kom ni på idén till Xelibri?
_ Det finns två segment av mobilanvändare, dels de som vill ha den senaste tekniken och dels de som är modemedvetna, som vill ha en mobil som ser bra ut. Design är något som blir allt viktigare, något vi tagit fasta på. Xelibri vänder sig alltså till det modemedvetna segmentet. Det har visat sig att kvinnor tilltalas i något högre grad än män av Xelibri och 30-åringar mer än 40-åringar. Men vi vänder oss inte till någon speciell målgrupp, förutom att de ska vara trendmedvetna.
Han nämner Diesel som ett klädmärke som han tycker motsvarar mobilmärket Xelibri. Siemens mål är att Xelibri just ska bli ett märke för mellanmarknaden, typ Diesel.
_ Men vi är inte där än. Xelibri är så nytt. Vi får utvärdera det efter hand och se om konceptet fungerar eller inte.
Det gemensamma för alla fyra modellerna är ju att de är bastelefoner funktionsmässigt. Tror du inte att även trendmedvetna vill ha en mobil med, till exempel, färgskärm?
_ Just färgskärm är den största konkurrenten till Xelibri. Men mms till exempel bryr sig inte våra köpare om. De vill kunna ringa och skicka sms. Vi har också satsat på en röststyrning som är oberoende av röst. Det innebär att vem som helst kan ringa genom att säga ett namn eller nummer.
Nästa kollektion, som lanseras till hösten, kommer ha färgskärm - men inte mms, enligt Appling. Namnet på den här första kollektionen är "space-on-earth". Nästa går under namnet "Fashion Extravaganza".
Vad innebär det?
_ Det jag kan säga är att de modellerna kommer bli ännu mer extrema än den nuvarande serien, säger George Appling.
Om de kommer ut också i Sverige till den stora lanseringen i höst är dock inte beslutat än.