-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Följer landsmännens exempel
Xiaomis Redmi blir ett fristående varumärke

Xiaomi ”gör en Huawei” och låter Redmi bli ett eget telefonmärke, istället för bara en serie telefoner under namnet Xiaomi.
Ibland blir en modellserie så populär att den nästan är att betrakta som ett fristående och avknoppat varumärke. Då kan det vara läge att låta den där modellserien leva sitt eget liv, för att inte förvirra kunderna och för att positionera sig tydligare i ett visst marknadssegment. Just det har Huawei till exempel valt att göra med Honor, som från början var ett modellnamn på lite enklare telefoner. I dag är det mer eller mindre vattentäta skott mellan Huawei och Honor, och man pratar om Honor-telefoner som ett helt separat märke, även om de inte riktigt är det. Ett annat och kanske lite mer långsökt exempel är BKK Electronics som äger Oppo, Vivo och Oneplus. Och nu gör Xiaomi alltså samma sak med sina Redmi-telefoner.
Få detaljer avslöjade
Exakt hur man kommer att organisera det hela är oklart, liksom vilka följder det kan tänkas få. Xiaomi har inte avslöjat mer än att man tänker göra Redmi till ett oberoende varumärke. Men förmodligen kommer man att satsa mer på flaggskeppstelefoner under varumärket Mi och låta Redmi ägna sig åt budgetenheter. Beskedet kommer inte långt innan offentliggörandet av en ny Redmi-telefon, något som ska ske den 10 januari. Och möjligen har Xiaomi lite mer att berätta om uppdelningen av varumärkena i samband med det.