Ta bättre bilder med kameramobilen

Hur många megapixlar du än har i din mobilkamera är det ingen garanti för att bilderna blir bra. Mobil har tagit hjälp av fotograf Julia Sjöberg för att lära dig knepen som ger de bästa bilderna från kameramobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

Antalet pixel är bara en av många faktorer som påverkar hur bra bilder en kameramobil eller digitalkamera tar.

Linsen, de elektroniska elementen i bildsensorn och intelligensen i kamerans programvara är alla viktiga för kvaliteten på dina foton. Men allra viktigast är hur kreativ du är som fotograf. Genom att lära känna kamerans begränsningar och utnyttja ljus och inställningar blir det enkelt att ta bättre bilder.

Ljuset är viktigt

Det är svårt att överdriva ljusets betydelse för resultatet när man fotograferar. Det gäller faktiskt kamera-mobilerna i ännu högre grad än andra kameror. En vanlig kamera eller digitalkamera använder två olika tekniker för att utnyttja ljuset optimalt - bländare och slutartid. Bländaren är öppningen framför bildsensorn eller filmen. Och öppningens dia-

meter styrs av elektroniken i kameran för att ge rätt mängd ljus.

Slutartiden anger hur lång tid ljuset släpps in i kameran vid exponeringen, det vill säga när bilden tas. Lång tid ger en ljusare bild än kortare tid med samma bländare.

För att spara utrymme och pengar har mobiltillverkarna valt bort den variabla bländaren. Det gör att ljusöppningen framför bildsensorn alltid är lika stor och bara slutartiden finns kvar för att påverka mängden ljus i bilderna.

När ljuset är svagt blir slutartiden lång i kameramobilerna eftersom det inte går att välja en större bländare för att släppa in mer ljus. Det kräver att du är riktigt stadig på handen. Om kameran rör sig medan slutaren är öppen blir bilden lätt suddig, så kallad skakningsoskärpa.

Stöd kameran

Med vanliga kameror räcker ofta kamerans vikt för att ge en bra stabilitet, men annars löser man problemet genom att använda ett stativ. Det är dock knappast aktuellt med kamera-mobilen som saknar stativgänga och som har en vikt runt tiondelen av vad som är vanligt bland enklare systemkameror.

Något som däremot funkar bra är att använda självutlösaren. Den gör att du kan trycka av bilden 2 eller 10 sekunder före den tas och på så sätt slippa undan rörelsen i kameran som lätt uppstår när du trycker in och släpper avtryckaren.

Om du dessutom stöder kameran mot ett lämpligt fast föremål, som en byrå, en bardisk eller ett balkongräcke, kan du räkna med betydligt skarpare bilder när belysningen inte är den bästa. Att använda ett stöd under mobilen funkar extra bra med till exempel Nokia N90 där kameran går att vinkla så att du får med motivet även om stödets höjd inte är idealisk.

Kameramobilerna är gjorda för att vara snabba och lättanvända, så det mesta sker automatiskt. Ibland gör tyvärr automatiken helt fel bedömning av ljuset i bilden och då är det bra att använda exponeringskompensationen. På Nokia N90 trycker du styrpinnen intill avtryckaren rakt in i kameraläget och väljer "Exponeringsvärde". På Sony Ericsson K750i, och i Sony Ericssons övriga kameramobiler, justerar du exponeringskompensationen direkt med styrpinnen.

Inställning vid motljus

En situation där det kan vara läge att tala om för kameran vad som gäller är vid motljus. Ofta känner automatiken att det kommer in väldigt mycket ljus och ditt motiv blir för mörkt. Testa då att öka ljuset med ett positivt värde på exponeringskompensationen. Himlen kanske blir överexponerad (för ljus), men i gengäld får du rätt ljus och kontrast på huvudmotivet.

Samma teknik funkar för att rädda bilderna på skidsemestern. Ett negativt värde kan passa om bilden innehåller stora mörka ytor som förvillar automatiken. Då slipper du överexponering av bildens ljusa delar.

Vår syn har en fantastisk förmåga att känna igen vita och grå nyanser oavsett hur ljuset runt omkring ser ut. Digitalkameror och kameramobiler försöker efterlikna vårt sinne för färg genom funktionen vitbalansering. Grundinställningen är automatisk vitbalans och det innebär att kameran gissar vilket ljus som råder genom att titta på färgsammansättningen i bilden.

Om motivet framför kameran innehåller många olika färger är det ganska enkelt för automatiken att göra en bra gissning, men om det är ett enfärgat motiv blir det svårare. Om du märker att färgerna blir dåliga, till exempel att vita nyanser blir blå- eller gulaktiga, så testa den manuella vitbalansen.

Nokia N90 och Sony Ericsson K750i har fem olika lägen för vitbalansen: dagsljus, molnigt, glödlampsljus, lysrörsljus och automatisk. Du kan använda den manuella vitbalansen antingen för att få korrekta färger eller för att skapa en effekt genom att medvetet välja fel vitbalans.

Fotografer använder ofta kamerans optiska zoom för att påverka perspektiv och skärpan på motivet i förhållande till bakgrunden, det så kallade skärpedjupet. Har du tillgång till optisk zoom i din kameramobil kan du testa att jämföra resultatet när du zoomar ut helt och går nära motivet med att zooma in och ta några steg tillbaka.

Anpassa vinkeln

Med optiken på längsta brännvidd, maximal zoom, blir motivet tydligt men bakgrunden mer diffus, jämfört med om du stått närmare och använt mindre zoom. Tekniken lämpar sig bra för porträttbilder eller om det är stökigt runt det som du vill fotografera. Anpassa också vinkeln efter vad optiken på din kamera är bra på.

Nokia N90 och Sony Ericsson K750i saknar optisk zoom, men det finns ändå en del du kan göra för att få annorlunda perspektiv i dina bilder. Testa att klättra upp på saker eller att hålla kameran så lågt du kan. Motionen får du på köpet.

Med N90 kan du vinkla skärmen eller optiken för att få nya vinklar, men med K750i är det ner på knäna som gäller för att få grodperspektiv.

Ett vanligt misstag bland amatör-fotografer är att ta med för mycket störande saker runt omkring själva motivet. Visst går det att beskära bilden i efterhand, men när upplösningen är begränsad som i kamera-mobilen är det smartare att gå lite närmare vid fototillfället och utnyttja maximalt antal pixel för ditt motiv.

Blixten och fotolampan i mobilerna är ganska svaga, så långa avstånd i mörka rum är inga favoritsituationer. Däremot fungerar ofta blixten bra på kortare avstånd och inte minst för att lätta upp ljuset och få bort oönskade skuggor.

Ställ in kameran på att alltid använda blixten så blir det lättare att ta bra bilder till exempel i motljus.

Extrema närbilder

En nyhet hos det senaste årets kameramobiler är makroläget. Det ställer in kameran för fotografering på riktigt nära håll, med motivet runt 10 centimeter från linsen. Både ljus och fokusering blir svårare på nära håll, så räkna med att knäppa många bilder för att få några som blir riktigt bra.

Kameramobilerna behöver mycket ljus för att ge bra bilder, så försök stå så att du inte skymmer solen eller din ljuskälla. Proffsen använder ofta flera blixtar eller en ringformad blixt runt objektivet för att få ett jämnt ljus vid makrofotografering. Kameramobilernas blixtar, eller vita lysdioder som det egentligen är, sitter mycket nära optiken.

Dämpa ljusstyrkan

Det lilla avståndet mellan ljus och optik är ofta en källa till förtret eftersom det ökar risken för röda ögon, men vid makrofotografering är det faktiskt en fördel. Blixtarna på de flesta vanliga digitalkameror är oanvändbara vid närbilder eftersom ljuset missar motivet.

För att få bra makrobilder i blixtljus ska du inte rikta kameran rakt mot motivet, utan vinkla den en aning. Annars blir bilden lätt förstörd av att allt ljus speglas tillbaka mot linsen.

Om bilden ändå blir för ljus, vilket är ganska sannolikt, kan du använda exponeringskompensationen för att dämpa ljusstyrkan.

När du laddar över bilderna från mobilen till datorn öppnar sig nya möjligheter. En enkel men praktisk funktion som finns både bildbehandlingsprogram och direkt i operativsystemet är visning av EXIF-information (Exchangeable Image File Format). EXIF-informationen ligger inuti bildfilerna och berättar vilka inställningar du hade när du tog bilden.

Du kan få fram EXIF-information direkt i Windows XP genom att högerklicka på bilden och välja "Egenskaper". Klicka på "Avancerat" under fliken "Sammanfattning". Med hjälp av informationen är det lätt att jämföra olika inställningar och ta reda på hur kameran hanterar olika situationer.

Vill du ha lite mer avancerade funktioner än vad operativsystemet erbjuder så finns programmet Exif Pro Image Viewer, tillgängligt i gratisversion på www.exifpro.com. Programmet organiserar dina bilder med hjälp av EXIF-informationen.

Rätt vitbalans

Färgerna i bilden blir bäst om du hittar rätt vitbalans redan i kameran, men det går ofta att fixa ett ganska bra resultat i efterhand med hjälp av programmet Photoshop.

Funktionen "Levels", nivåer på svenska, som du hittar under "Adjustments" på "Image"-menyn har tre olika pipetter. Om du väljer den mellersta (grå) pipetten och klickar på en punkt i bilden som du vet har en neutral grå färg så anpassas resten av bilden för att uppnå det resultatet.

Det finns också en svart och en vit pipett som du kan använda om du har en över- eller underexponerad bild och vill justera både färg och ljusstyrka i ett arbetsmoment. Möjligheterna i bildbehandlingsprogrammen är nästan oändliga, men "Levels" är en bra funktion att börja med eftersom den är enkel och gör mycket för slutresultatet.

Strunta i bildeffekter

Har du tillgång till bildbehandlingsprogram på datorn kan du strunta i färgeffekterna, till exempel svartvitt, sepia och solarisering, som finns inbyggda i kameran. Effekterna i bildbehandlingsprogrammen brukar hålla högre kvalitet och ger dig större kontroll över resultatet. Lägger du ner mycket tid på att finjustera dina bilder i datorn bör du kalibrera skärmen så att den återger färger och ljusstyrka på ett bra sätt. Om du har Photoshop hittar du kalibreringsverktyget "Adobe Gamma" på kontrollpanelen. Använder du en mac, finns skärmkalibrering direkt i operativsystemet. Med en rätt kalibrerad skärm är det enkelt att göra bra utskrifter eller att ta fram bra bilder för framkallning på fotopapper.

1 Kameramobilerna vill ha mycket ljus. Utnyttja det naturliga

ljuset och slå på blixten eller lampan, även utomhus.

2 Hur ser färgerna ut? Använd den manuella vitbalansen så

slipper du blå skidbackar och gula brudklänningar.

3 Var stadig på handen och testa självutlösaren eller andra knep för att få extra stabilitet när ljuset är svagt.

4 Fyll minneskortet! Det är inte så lätt att se vilka bilder som är bra redan i displayen, så ta så många du kan och spara de bästa.

steg>