Annons

Analys

Facebook/Whatsapp: Dyrt men logiskt

Prislappen för Whatsapp är häpnadsväckande hög men Facebook får en hel del för sina pengar.

Publicerad Uppdaterad

Ingen kan ha undgått nyheten att Facebook köpt meddelandetjänsten Whatsapp för 19 miljarder dollar, närmare 124 miljarder kronor. Det motsvarar cirka 280 kronor per användare, betydligt mer än de cirka 20 kronor per användare som japanska Rakuten nyligen betalat för Vibers 300 miljoner användare.

Beloppet är häpnadsväckande hög med tanke på att Whatsapp är en meddelandetjänst som i stort sett är gratis – man betalar en dollar per år från och med andra året för att använda den. Med den nuvarande affärsmodellen kommer det ta år innan man får tillbaka pengarna. Inget säger dock att affärsmodellen blir densamma för all evighet. Whatsapp kommer att drivas som ett självständigt företag och fokusera på tillväxt till att börja med. När antalet användare ökat ännu mer ser Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg många möjligheter att tjäna pengar. Reklam, Facebooks nuvarande huvudsakliga intäktskälla, blir dock inte en av dem enligt Zuckerberg, som inte gick i konkreta detaljer kring hur exakt det sociala nätverket kommer att tjäna pengar med Whatsapp. 

Facebook får dock en hel del för sina pengar redan idag. För det första har Whatsapp 450 miljoner användare runt om i världen, varav ett stort antal i regioner där Facebooks egna meddelandetjänst, Messenger, inte är så stort idag, som Asien och Afrika. Sedan är Whatsapps användare engagerade: i snitt är 70 procent av dem aktiva dagligen. Meddelandetjänsten har dessutom vuxit betydligt snabbare än Twitter, Skype och Facebook själva de första fyra åren efter lansering och med sin miljon nya användare per dag är på god väg till att uppnå en miljard användare. En miljard användare motsvarar potentiellt en miljard dollar i omsättning med Whatsapps nuvarande affärsmodell. Redan idag skickas 19 miljarder snabbmeddelanden via Whatsapp, vilket är nästan lika mycket det totala antalet sms som skickas globalt, säger Facebook. Och den snabba tillväxten av webbbaserade meddelandetjänster spås fortsätta. Whatsapp har också värdefull information om sina användare i form av telefonnummer, något som potentiellt kan hjälpa Facebook att brygga den digitala och fysiska världen. 

Den allra viktigaste anledningen till att Whatsapp-affären känns logisk är dock att alltfler, särskilt i den yngre målgruppen, väljer andra typer av tjänster för att kommunicera, bilda grupper, dela bilder och video med kompisar och familjen. När Instagram började ta användare ifrån Facebook så köpte Facebook företaget. Idag är det meddelandetjänster som har den position (därmed inte sagt att Instagram inte står sig starkt). 

Andra meddelandetjänster, till exempel Kik, har valt en annan väg för att tjäna pengar, exempelvis spel inuti tjänsten. Det blir intressant att följa vad Facebook och Whatsapp kommer upp med för affärsmodell, för om alla tycker att den typen av meddelandetjänst är framtiden för sms och socialt umgänge på nätet och i mobilen så har ingen riktigt lyckats tjäna stora pengar på det.