Annons

Analys

Så mycket är en Snapchat-användare värd

Snapchat värderas till 19 miljarder vilket gör dess användare till de mest värdefulla av alla.

Publicerad Uppdaterad

Meddelande-appen Snapchat värderas nu till 15-19 miljarder dollar (129-163 miljarder kronor!). Detta i samband med en pågående 500 miljoner dollar investeringsrunda. Bland investerarna hittar man kinesiska e-handelsjätten Alibaba, som sägs planera att investera 200 miljoner dollar (1,7 miljarder kronor). 

Det är häpnadsväckande mycket pengar, särskilt eftersom Snapchat har precis börjat tjäna pengar på sin användarbas. Ingen förutom Snapchat själva vet exakt hur många användare meddelande-appen har. De inofficiella siffror som cirkulerar gör dock gällande att Snapchat har mellan 100 miljoner och 200 miljoner användare runt om i världen. Den senaste värderingen på 15-19 miljarder dollar innebär att varje användare uppskattas vara värd som lägst 75 dollar och som högst 190 dollar. Upp till 1 600 kronor per användare alltså: det krävs en hel del försäljning för att få ihop denna summa för varje person som använder Snapchat. Jämförelsevis betalade Facebook 42 dollar per användare (360 kronor) när de köpte upp Whatsapp. När Line skulle börsnoteras värderades deras användare till 48 dollar styck. 

Värdefulla användare ger hög finansiell värdering
Ja, frågan är faktiskt hur Snapchat eller den som eventuellt någon dag köper Snapchat får igen pengarna. Men när vi kikar närmare på det som gör Snapchat så värdefullt, det som gör att bolaget anses kunna bli en guldgruva, hittar vi en del intressanta fakta. 

För det första är appen en samlingsplats för miljontals användare, vilket i sig är så klart värdefullt, även om Snapchat samlar in mindre användardata än andra meddelandeappar eller sociala nätverk. 

För det andra är Snapchat den snabbast växande meddelande-appen i världen. Enligt Global Web Index växte Snapchats användarbas med 57 procent under 2014. Det motsvarar en snabbare tillväxt än Facebook Messenger (50 procent), Pinterest (43 procent), Instagram (43 procent) och Line (34 procent). 

Källa: Global Web Index

För det tredje är Snapchat mycket populärt bland yngre. Cirka 14 procent av världens tonåringar använder Snapchat. I Sverige är siffran cirka 32 procent. Och allt fler i denna användargrupp väljer bort Facebook. 

Men Snapchats användare är inte bara många och allt fler, de är även lojala. Det vill säga så länge deras kompisar finns där. Att Snapchat är kul samt att ens kompisar finns med är de två största anledningar till att appen används. Jämför man olika data från Global Web Index blir det dessutom tydligt att det finns en generationsskillnad mellan olika appar och nätverk, där yngre använder sig mer av Snapchat och mindre av Facebook.

Varför är detta viktigt för Snapchats framtid, får man fråga sig. Snapchat är mer än en app; många användare, särskilt yngre sådana, använder appen som ett socialt nätverk. För att det är de facto ett socialt nätverk, av andra generationen.

Snapchat har länge varit vaga om sin affärsmodell men denna har nu börjat ta form. De första resultaten får en att förstå varför alla vill investera i Snapchat. Efter tredjepartsappar och betalningstjänsten Snapcash lanserade Snapchat i januari Discover, i samarbete med stora mediehus som CNN, People och MTV. Tjänsten går ut på att utvalt medieinnehåll visas för användare och annonsörer betalar för att synas i inläggen. Och de sägs betala mycket pengar för att synas just där, cirka 100 dollar för 1 000 visningar. Det är, enligt Re/Code dubbelt så mycket som man annars betalar för premium videoannonsering. Det är inte Snapchat utan förlagen själva som, mot garanterade visningssiffror,  bestämmer hur mycket de tar för annonsering. Annonserna sägs visas mellan 500 000 till 10 miljoner gånger per dag. Resultatet: mellan 50 000 och 100 000 dollar i dagliga intäkter för varje förlag. För sin del får Snapchat 50 procent av intäkten om de säljer annonsen och 30 procent om förlaget säljer annonsen.

Bortom annonsering har nu Snapchat alla möjligheter i världen att förvandlas till en publicerings- och e-handelsplattform, likt Line och Tencent, och sälja mer än annonsutrymme.