-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Tjänsterna som den möjliggör viktigare än mobilen i sig
Utvecklingen när mobilen blir prenumeration istället för engångsköp
Vi fick nyligen höra varför Samsung och Google valt att utöka mjukvarustödet så att telefoner får Android-uppdateringar i hela sju år. Det skiljer dem från många andra tillverkare.
Apple. Samsung och Google är tydligt ledande när det gäller att utlova mjukvaruuppdateringar efter att du köpt din telefon. Motiven de anger är ganska självklara. De vill leverera en bra upplevelse under hela den tid som kunderna använder sin telefon. Google har till exempel tittat på hur länge kunder som köpt den första Pixel-mobilen har kvar sin telefon och studien landade enligt bolaget att sju år är en rimlig gräns.
Samtidigt är det tydligt att många mindre tillverkare har tydliga problem att uppfylla samma löften. Apple har länge varit ledande inom uppdateringar och har också en hel del andra inkomstkällor utöver själva telefonförsäljningen. Du betalar för appar, molnlagring, kanske musik, filmer. Tillverkare som Oneplus, Nokia/HMD eller Motorola har inte samma intäktsströmmar, särskilt eftersom de inte på samma sätt får del av appköp i Google Play butik.
När användare byter telefon allt mer sällan ställer det nya krav på mobiltillverkarna. Att som Apple tjäna pengar på tilläggstjänster blir allt viktigare, samtidigt som vi ska komma ihåg att försäljningen av just Iphone-telefoner är dominerande i Apples intäkter. Tjänsteintäkterna är växande, men fortfarande blygsamma i sammanhanget.
Störst förändring innebär detta kanske för Google, särskilt kopplat till de pågående åtstramningar från EU med krav i samband med DMA-lagstiftningen. En dominerande ställning på ett område ska inte av jättebolagen kunna utnyttjas för att få fördelar på ett annat område.
Google har ju dessutom traditionellt givit bort sina tjänster gratis, men istället tagit betalt för reklam i dessa tjänster. I praktiken alltså låtit andra betala för det kunderna annars skulle fått bekosta. Den här modellen har varit framgångsrik och flyttat mycket annonspengar till just Google, men blir allt mer osäker. Med EU:s regler kan det bli svårare att verkligen utnyttja sin dominans inom smartphones för att sälja andra tjänster till användarna av dessa smartphones. Det kan ju förklara uppgifterna om att även Google ser över möjligheterna att ta betalt direkt av användarna för att få använda bolagets kommande, mer avancerade AI-stödda sök.