Sociala medier

Facebook fortfarande populärast

Snapchat och Instagram är vinnare bland personer som är under sexton år. Men för alla andra är det fortfarande främst Facebook som gäller.

Publicerad Uppdaterad

Enligt färska siffror från Internetstiftelsen i Sverige (ISS) är det 58 procent av alla svenska internetanvändare som dagligen använder någon form av social media. Sammanlagt är det 77 procent som använder sig av någon tjänst som Facebook, Twitter eller Snapchat. I genomsnitt lägger en användare 7,1 timmar per vecka på sociala medier, viket är en ökning med 30 minuter jämfört med samma tid förra året. De som spenderar mest tid på sociala medier, 12 timmar i veckan, är flickor/kvinnor mellan 16 och 25 år enligt ISS.

Facebook har fortfarande flest användare med 71 procent. Instagram kommer på andra plats med 44, följt av Linkedin med 26 procent och Snapchat med 25 procent. Twitter är tjänsten som backar, ett trendbrott sedan mätningarna började 2011. 

Snapchat är den av tjänsterna som har ökat mest sedan 2015. Det är mycket tack vare tonårstjejer som är den dominanta användargruppen. 

Källa