-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Överenskommelse med Konsumentverket
Mobiloperatörerna lovar bättre täckningskartor
Mobiloperatörerna har ingått en branschöverenskommelse med Konsumentverket om förbättringar av deras täckningskartor.
Går man in på operatörernas hemsidor kan man klicka sig fram till kartor över deras mobiltäckning med GSM, 3G och 4G. Men den som sedan anlitat operatören har kanske märkt att kartan inte överensstämmer med verkligheten. Det beror bland annat på att kartorna utgår från äldre mobilers mottagning; dagens smartphones har ofta betydligt sämre mottagning. Något som kanske inte operatörerna kan lastas för, men informationen om täckning är missvisande likafullt. Post & Telestyrelsen har under det senaste året utfört stickprovskontroller och konstaterat att operatörernas täckningskartor är bristfälliga.
Nu har de fem operatörerna med egna nät (Telia, Tele2, Telenor, Tre, Net1) ingått en överenskommelse med Konsumentverket om att förbättra sina täckningskartor på avgörande punkter.
– Det är väldigt bra att operatörerna ingått den här branschöverenskommelsen och att de nu tydligt åtar sig att förbättra de täckningskartor som de visar för sina kunder. Hur täckningen är, är en av de viktigaste pusselbitarna när mobilkonsumenterna väljer sitt mobilabonnemang. Därför måste täckningskartorna vara begripliga och stämma överens med verkligheten. Förutsatt att operatörerna nu gör det de har förbundit sig till kommer både de och mobilanvändarna att bli vinnare på den här överenskommelsen, säger IT- och energiminister Anna-Karin Hatt.
Överenskommelsen innebär att mobiloperatörerna åtar sig att, senast den 1 januari 2015, bland annat ge bättre information om vad täckningskartan visar, att ta bort vilseledande hastighetsangivelser från kartorna samt att se till att deras täckningskartor är mer jämförbara med varandra. Operatörerna förbinder sig också till att ge tydligare information om vilken mottagningsförmåga olika mobiltelefonmodeller har, och att deras marknadsföring inte ska ställa ut löften om täckning som inte stämmer med verkligheten.
Branschöverenskommelsen innebär dessutom att Konsumentverket får bättre möjligheter att utöva tillsyn både vad gäller operatörernas täckningskartor och deras marknadsföring av täckning och hastigheter.