Robotrevolutionen
Apptips: Choice of Robots
Very Old school-spel med en del nya trick
En spelgenre som fått en lite oväntad renässans de senaste åren är de rena textspelen. I den form de tagit nu rör det sig om ett slags berättelseträd, där berättelsens riktning och slut styrs av vilka val du gör i berättelsen, men i stora drag är det som att läsa en bok. Det är en spelform som gör sig bra i mobilen, då du mest läser text och klickar på en enstaka knapp.
Choice of Games har hunnit göra en hel katalog med spel med olika teman. I Choice of Robots som vi testar här är du en ung doktorand som just ska till att bygga den första självständigt tänkande roboten, något som minst sagt kommer att få konsekvenser för samhällsutvecklingen. Du följer huvudpersonen i 25 år eller så, och på den tiden hinner en hel del hända. Berättelsen kan ta dramatiskt olika riktningar och slut beroende på dina val. Från en relativt normal ålderdom, till ett utopiskt paradis, till en krigshärjad värld där robotarna förslavar människorna.
Fördelen med en så enkel spelmotor är att utvecklarna kan fokusera på berättelsen. Choice of Robots är kanske inte prosa på Nobelprisnivå, men det är välskrivet för att vara ett spel, och framför allt är intrigens olika trådar och möjligheter väldigt genomarbetade.
När du spelat igenom berättelsen en gång, vilket tar ett par timmar, har du bara upplevt en bråkdel av vad som kan hända, och åtminstone jag blev tillräckligt engagerad för att börja om på ett nytt varv med en gång. Efter tre genomkörningar har jag långtifrån uttömt alternativen.
En del har trots allt hänt sedan mobilen blev den populäraste spelplattformen. Achievements, till exempel. Här fungerar de som teasers för vad som kan hända i spelet och ger dig en hint om hur mycket av spelet du upplevt. Efter tre vändor har jag 26 av 72 möjliga achievements, och jag blir nyfiken på en del såsom “dö vid tidigast möjliga punkt i spelet” och “dejta USA:s president”.
En intressant spelmekanism, för det finns faktiskt spelmekanismer utöver att välja ett alternativ vid varje vägskäl i berättelsen, är att spelet håller reda på diverse egenskaper, som din förmögenhet, din berömmelse, din empati, din relation till övriga figurer i spelet, dina skapelsers egenskaper och så vidare. På så vis är det inte nödvändigtvis ett-till-ett-förhållanden mellan de beslut du fattar och vilken riktning spelet tar, vissa beslut blir bara möjliga att fatta om du har uppnått tillräckliga värden inom olika områden.
En innovation som spelet däremot är fullständigt befriad från är freemium. Du betalar en gång och får hela spelet. Utvecklaren Choice of Games förlitar sig i stället på att du ska välja att köpa något annat av deras spel när du är klar med det här.
Och varför inte? Jag har inte haft chansen att testa något av de andra spelen från utvecklaren så jag kan bara anta att de är lika genomarbetade. Tilltalar temat om etiska dilemman med intelligenta robotar dig inte finns det ett 40-tal andra spel att välja mellan, och de allra flesta har ett snittbetyg på över fyra. En stor del av dem är dessutom helt gratis.