Tiny Thief
Beroendeframkallande peka och klicka
Tiny Thief är en beroendeframkallande hybrid av 90-talets peka-och-klicka-spel och mobilformatets korta banor, kryddat med gullig grafik och en stor portion humor.
Det är lätt att tänka på Tiny Thief som “det nya spelet från skaparna av Angry Birds”, men så är det inte riktigt. Rovio Play är finska Rovios nya distributionsbolag, och spelet i sig är utvecklat av 5 Ants. Trots det känner man igen vissa typiska drag från Rovio, som att historien berättas i en serie stillbilder och att man kan klara varje bana med en till tre stjärnor.
Tiny Thief sägs vara en hommage till 80- och 90- talens peka-och-klicka-spel, såsom The Secret of Monkey Island och King’s Quest. Men i stället för att följa genren rakt av har man hybridiserat den med de senaste årens framgångsrika mobilspel. Spelet är således uppdelat i korta banor, där man kan få en stjärna om man uppfyller basmålet och upp till två till för extramål. Kanske finns det något liknande spel som gjort samma korsning tidigare som jag inte känner till, men för mig framstår det som rena genidraget.
Huvudpersonen i Tiny Thief är som namnet antar en litet parallellfall till Robin Hood som, med en vessla som sällskap, tar från onda sheriffer och pirater och ger till de fattiga. Man vandrar runt på banorna genom att peka sig fram, och går man förbi något man kan manipulera dyker en ruta upp som man kan trycka på. Ofta handlar det också om att gömma sig så fort någon myndighetsperson tittar åt ditt håll.
På denna enkla bas bygger man upp förvånansvärt intrikata små pussel, som ofta innehåller ett stort inslag av humor som förstärks av den gulliga grafiken. Extramålen, att hitta tre-fyra dolda föremål, och att hitta vesslan som gömmer sig någonstans i banan är ofta svårare som sig bör.
Ibland kan framför allt extrapusslen vara frustrerande gäckande. För att spelaren inte ska tappa sugen när hon kör fast har man ett facit till varje bana, men man får bara titta i det som mest var fjärde timme. Och nej, du kan inte skynda på det med in app-köp.
Spelets främsta begränsning är att det bara finns 30 banor, och även om en bana räcker längre än den gör i t ex Angry Birds kommer du ha spelat igenom spelet förhållandevis snart. Vågar man hoppas att Rovio sin vana trogen fortsätter att pytsa ut banor i kommande uppdateringar? För det här vill jag ha mer av!