Krönika

Android vs Ios, rond 2

Samtidigt som fajten mellan Iphone och Android bara börjat varvar man nu upp för rond två: Surfplattorna. Den här gången är Apples försprång till Google inte alls lika stort.

Publicerad Senast uppdaterad

Visserligen har man redan hunnit sälja ett par miljoner Ipad, men bara i utvalda länder. När den första Google-mobilen som på allvar kunde konkurrera med Iphone började säljas hade Iphone redan två år på nacken. De första surfplattorna med Android ser ut att börja säljas bara ett halvår efter Ipad.

Naturligtvis kommer det att finnas plats för bägge systemen (om det finns plats även för HPs WebOS som de förvärvade när de köpte Palm är jag mer osäker på), men det som blir störst kommer ändå att ha en fördel i större utvecklarbas och därmed fler tillgängliga program.

Frågan är vad folk har för förväntningar på en surfplatta. Den som tror att hon köpt en dator kommer att bli besviken, i synnerhet på Ipad med dess avsaknad av verklig multitasking. På en dator har man ju till exempel lärt sig att surfa med flera fönster parallellt, och om något går segt att ladda växlar man över till det andra så länge. Men gör man det på en Ipad slutar fönstret i bakgrunden att ladda.

Å andra sidan har ju Apple en dokumenterad förmåga att charma användarna med ett polerat yttre och inre som ofta får Android att kännas litet yxigt. Även om recensenterna inte alltid varit odelat positiva till Ipad har över lag de som köpt den varit det.

Man kan också fråga sig om surfplattan är en pryl som verkligen behövs. Den är dyrare och har färre funktioner än en mini-pc, som är en riktig dator till skillnad från att vara en jättestor telefon. Android-tillverkarna verkar inte vilja chansa, utan lanserar på bred front.