Konsumentjournalistikens utmaningar

Krönika: Är teknik-journalisterna köpta?

Foto: Yan Arief Purwanto

Trovärdigheten är a och o för tidningen Mobil, skriver Kent Vilhelmsson.

Publicerad Senast uppdaterad

Är teknikjournalisterna köpta? Det är en fråga värd att fundera över. Bra konsumentjournalistik handlar, som jag ser det, om att guida konsumenter till upplysta beslut genom att kritiskt granska olika produkter och företag. Samtidigt finns det en hel del tecken på att konsumentjournalistiken allt mer lämnar den kritiska granskningen där hän för att i växande utsträckning mer handla om att okritiskt inspirera, rekommendera och uppmuntra till konsumtion.

En stor del av nyhetsflödet på flera svenska tekniksajter idag består till exempel av snabba omskrivningar av inlägg på asiatiska och engelskspråkiga sajter, där källkritik, egen granskning och genomarbetade, egenproducerade artiklar och nyheter baserade på förstahandskällor lämnas där hän till förmån för snabba uppdateringar i jakten på klick och sidvisningar. Sådant material måste också ha en klar plats och existensberättigande, kan mycket väl vara läsvärt och har en funktion att fylla - men att bara passivt vidarerapportera utan att själv bilda sig en uppfattning och våga ifrågasätta är inte bra konsumentjournalistik.

Det kan till exempel handla om att man är tydlig med avsändare till olika rykten, vilka faktiskt ändå ofta har ett nyhetsvärde. Apple (vilka upplysningsvis inte har annonserat i tidningen Mobil en enda gång vare sig i papper eller på webben sedan tidningen grundades 1995) tillhör som exempel några av de företag vilka är absolut skickligast på att lyckas få mängder av gratis uppmärksamhet i olika medier genom ständiga ”läckor” kring sina produkter. Officiellt tiger man samtidigt som muren om framtida produktsläpp, vilket ökar spekulationerna ännu mer. I viss mån stämmer den här metoden att nå ut till medier även in på andra giganter som Google och Samsung, för att nämna några.

Sedan finns det förstås metoder som är enklare att genomskåda och då gäller det att vara tydlig i rollen som granskande journalist. Så gott som dagligen hamnar det inbjudningar i min mejlbox där det lockas med allt ifrån gratisluncher och bjudresor till ”exklusivt förhandsmaterial” och goodiebags med spännande prylar att testa. Även jag aldrig har varit med om att det ställs några som helst motkrav från PR-byråerna för det här, så det självklart så att byråerna ändå ser en vinst i metodiken enligt mottot att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Ibland är bjudresor enda möjligheten att kunna bevaka en för läsarna relevant och intressant lansering, men det hindrar oss inte från att fritt kunna skriva precis vad vi tycker och tänker om lanseringen i fråga. Annars skulle en skitstorm uppstå som inte skulle vara nådig.

I en tid då de redaktionella tjänsterna inom medierna allt mer försvinner till förmån för en större andel frilansmaterial från en marknad med betydligt större utbud av uppdragssökande journalister än materialköpande publikationer, sätter det allt mer press på de som producerar materialet. Samtidigt är trovärdigheten är a och o för tidningen Mobil och för den affärsmodell som publikationen bygger på. Ibland blir det, som för alla andra människor, fel och ibland kunde vi gjort saker bättre. Men som Sveriges ledande tidning och sajt inom mobila prylar och mobil kommunikation kan du lita på att åsikterna vi uttrycker här är våra egna. Den samlade journalistiska erfarenhet som sitter mellan väggarna här när det gäller mobil kommunikation är enorm.

Som enda tidning struntade vi i operatörernas egna uppgifter om mobilnätstäckning och åkte år efter år land och rike runt för att göra egna mätningar. När andra sajter nöjer sig med omskrivningar av pressmeddelanden om nya mobilmodeller plockar vi isär telefonerna till småbitar och kollar själva vad som sitter under skalet på dem. När elektronikjättarna skryter med hållbarhetsrapporter för sin produktion berättar vi om baksidan av de stenhårda produktionsvillkoren för den billiga tekniken. Och när du läser en mobiltelefontest hos oss kan du lita på att den är gediget och grundligt utförd av journalistisk expertis med erfarenhet av hundratals tidigare tester i bagaget. Så svaret på den inledande frågan i rubriken är nej.