Android Market

10 miljarder nedladdningar

Googles app-butik för smartphones och surfplattor har nått milstolpen 10 miljarder nedladdningar från användarna. Även om ärkerivalen Apple var där för drygt 10 månader sedan, håller Android ett högt tempo.

Publicerad Senast uppdaterad

Google rapporterade i tisdags (6:e december) att Android Market-kunderna har utfört sammanlagt 10 miljarder nerladdningar sedan starten för drygt 3 år sedan. Senaste 6 månaderna har det – mellan tummen och pekfingret – genomförts cirka 5 miljarder nerladdningar eller knappa miljarden per månad.

Redan i mars nåddes 3 miljarder nerladdningar vilket innebär att en bra bit över 7 miljarder nerladdningar kommer att ha registrerats under innevarande år. Vad dessa nerladdningar från Android Market innebär i omedelbara pengar till Google själva respektive utvecklarna är hemligt.

Mobil Business rapporterade tidigt i år att analysföretaget Isuppli kommit fram till att Android Market drog in 11 miljoner dollar år 2009 och 102 miljoner dollar år 2010. Dessa pengar, som är småpotatis jämfört med omsättningen på Apple App Store, fördelas sedan enligt modellen 30 procent till Google själva och resterande 70 procent till utvecklarna.

Hur det blir med intäkterna under år 2011 bör något eller några analysföretag reda ut tidigt nästa år. Med tanke på nerladdningsboomen är chanserna goda att intäkterna har ökat kraftigt då även de kommersiella apparna bör ha laddats ner i större omfattning än tidigare.

Trots Googles fortsatta framgångar är det en bra bit upp till Apples siffror. Apples butik App Store nådde 10 miljarder nerladdningar redan i slutet av januari detta år. Därmed är försprånget drygt 10 månader. I juli noterade Apple nerladdning nummer 15 miljarder i ordningen och när som helst bör det registeras nummer 20 miljarder.

Både Android Market och App Store är långt före konkurrenter från främst Nokia, Microsoft och Research in Motion beträffande både totalt antal nerladdningar och antal titlar i sina kataloger. En enda sak är riktigt säker och det är att den stenhårda kampen mellan app-butikerna (läs: ekosystemen) kommer att fortsätta under lång tid framöver.

Läs gärna mer i de relaterade artiklarna som länkas nedan.