10 tips för att lyckas med mobil marknadsföring

Mobil marknadsföring växer lavinartat nu och allt fler annonsörer testar de mobila kanalerna. Men det gäller förstås att hålla tungan rätt i mun. Mobilen skiljer sig på flera sätt från andra marknadsföringskanaler. Emil Salonen, Sverigechef på Mobiento ger sina bästa tips.

Publicerad Senast uppdaterad

1. GLÖM INTE KONTEXTEN

Tänk på att mobilen inte bara är en teknisk pryl utan en hel kontext. Den är alltid med och alltid på och den är högst personlig - för många till och med livsnödvändig. När du kommunicerar med dina kunder via mobilen kommer du dem väldigt nära, och du når dem i de mest skilda miljöer, men oftare än inte så är de ute och rör på sig.

Emil Salonen, Sverigechef Mobiento.

2. TÄNK MOBILT

Eftersom mobilen är just en kontext, se då till att tänka mobilt när du skapar mobila tjänster och kampanjer. Många telefoner har idag möjligheten att positioneras via gps, att ta bilder och filmer (och analysera eller modifiera dessa) eller lyssna på och spela in sin omgivning via mikrofonen. Glöm heller inte att mobilen i grunden är en kommunikationsapparat. Uppmana dina kunder att ringa eller sms:a dig.

3. INTERAGERA I FLERA KANALER

Mobilen fungerar utmärkt som ett kitt mellan övriga kommunikationskanaler. Utomhusreklam,TV, radio och print kan alla på olika sätt erbjuda en mobil förlängning för fördjupad information eller “call-to-action”.

4. DEFINIERA SYFTE, MÅLGRUPP, MÅL OCH MEDEL

Spika alltid ett väldigt tydligt syfte och definiera din målgrupp innan du bestämmer vilken mobil aktivitet du vill göra. Detta är inte minst viktigt i valet mellan mobilsajt eller app. Det finns en mängd parametrar som talar för antingen mobil webbsida eller applikation, men några du bör fundera över innan du bestämmer dig är till exempel:

– Vilken räckvidd vill jag nå ut till?

– Hur viktig är budgetfrågan och “time-to-market”?

– Hur viktigt är det att mina kunder får en wow-upplevelse? Räcker det kanske med att ge dem en riktigt bra och lättillgänglig tjänst?

– Vill vi få publicitet och pr på det vi gör?

– Hur viktigt är sök och sociala medier för att driva trafik till min tjänst?

Svaren på dessa frågor, tillsammans med de olika plattformarnas unika egenskaper kan sedan ge dig en fingervisning om vad du bör välja, men glöm inte att varje bolag är unikt.

5. BEHOVSANPASSA DIN MOBILA WEBBSAJT

När du skapar din mobila webbplats (för det måste alla göra, mobilsurfandet ökar explosionsartat), se då till att inte bara översätta din vanliga webb. Som tidigare nämnts har mobilanvändare helt andra skärmstorlekar, helt andra behov, helt andra tidsperspektiv och befinner sig i en annan kontext (bussen, kaféet, på resande fot) än dina vanliga webbanvändare vilket gör att helt andra funktioner kan vara viktiga än vad som är viktigt på din vanliga sajt.

6. PLANERA DISTRIBUTION TIDIGT

Se till att planera distributionen tidigt. Det spelar ingen roll hur häftig mobilsajt eller app du har byggt om ingen hittar dit. Spara en god del av budgeten till detta moment och kom ihåg att det kan vara stor skillnad på hur du marknadsför en app och en mobilsajt.

7. UNDERSKATTA INTE SMS

Sms är kanske inte det hetaste teknikvalet 2011, men det har funnits ett bra tag, och just därför funkar det riktigt bra för många varumärken. Alla dina kunder vet hur det funkar och kan använda sms. Öppningsgraden på sms ligger dessutom skyhögt över den för e-post och exemplen där sms driver konsumenter till faktiska köp är otaliga, och kan dessutom hämtas från många olika branscher.

8. INTEGRERA SOCIALA MEDIER I ALLT

Oavsett vad du skapar för mobilen bör sociala medier finnas med på något hörn. Både för att posta innehåll, men också för att få in innehåll från användarna. Mobilen är i grunden en social pryl och det är en av anledningarna till att så många uppdaterar Facebook och Twitter från den. Om du har en strategi för sociala medier, så måste du också ha en strategi för hur det ser ut i mobilen. För du kan vara säker på att en stor del av ditt företags nätkompisar tar del av det du skriver och delar med dig av genom den mobila kanalen.

9. TÄNK PÅ ATT ALLT MÅSTE VARA ENKELT I MOBILEN

Se till att skala bort allt onödigt - mobilanvändare är sällsynt otåliga. Tänk: färre klick, tydligare call-to-action, snabbare användarresa. Vem vet, kanske kan du dra lite inspiration från din mobila webb och dina appar och rensa bort lite från den vanliga webben också... Kill your darlings!

10. SPELA ENLIGT REGLERNA, RESPEKTERA KUNDEN

Se till att du eller den du jobbar med är påläst på mobila policies och guidelines ifrån branschorganisationer som Mobile Marketing Association (MMA), SWEDMA och Morgan. Se alltid till att respektera kundens integritet, be om lov innan du skickar sms och se till att man enkelt kan säga upp eventuella prenumerationer på dina tjänster.