Mobil har tidigare skrivit om att 3 valt att ha ett system där enbart program som är signerade av 3 kan installeras i Symbian i Motorola A920. Liksom att det ser ut som att det finns en ir-port på telefonen, eftersom det från början var menat så. Men ir-porten installerades aldrig. "Porten" är bara ett tomt hål.
Många läsare har hört av sig och berättat att de känner sig lurade av 3.
- Jag har tidigare haft en Nokia 7650 som har Symbian och är van vid att kunna välja mellan ett stort antal program att installera i min mobil. Så köper jag en Motorola A920, som också har Symbian. Men säljaren upplyser mig varken om att Symbian inte fungerar som det är meningen eller att ir-porten är värdelös, säger Robert Andersson i Göteborg, som är en av de "lurade".
På 3 har man ingen policy att alltid tala om för kunderna att man valt att bara ta in vissa program till Symbian och att ir-porten inte fungerar.
- Visar kunden ett tekniskt intresse talar säljarna om detta, men om min mamma till exempel skulle köpa en A920 så skulle hon tycka att det var mer förvirrande än upplysande om säljaren började prata om Symbian och ir, säger Georg Ebert, pressansvarig på 3.
Men finns det inte en stor risk att man som kund om man känner till Symbian och vad ir är tar för givet att det fungerar som det ska?
- Det är klart att det kan bli fel någon gång, men vi har ingen avsikt att luras. Och det lönar sig inte att trycka ned information i halsen på kunden om inte kunden efterfrågar det, säger Ebert.
Vad menar ni med att skriva i reklamen att telefonen är operatörsbunden?
- Att telefonen är bunden till oss som operatör en viss tid innan den kan låsas upp.
Så det har inget att göra med att ni begränsat Symbian?
- Nej.
Enligt konsumentköplagen har man som konsument rätt att reklamera en produkt som inte innehåller vad man sannolikt kan förvänta sig.
- Som köpare måste man alltid förvissa sig om att en produkt har de egenskaper man vill ha, men om man på sannolika skäl kan förvänta sig att en funktion ska finnas och den saknas har man rätt att häva köpet, säger Katarina Ölander, konsumentvägledare i Stockholm.
På Motorola A920 går det med blotta ögat inte att avgöra om det är en fungerande ir-port eller en detalj i designen. Har man då rätt att reklamera?
- Om inte säljaren upplyst om defekten vid köpet har man det, säger Katarina Ölander.
Det står i de flesta annonser att Symbian finns, men inte att det är i begränsad form när det gäller funktionen. Har man rätt att reklamera?
- Ja, om grundfunktionaliteten i Symbian är att det ska vara öppet och att man ska kunna ladda ned ett stort antal program och säljaren inte upplyser om att den grundfunktionaliteten saknas i en modell.
Hade 3 med "operatörsbunden" som det står i annonserna menat att även Symbian var bundet hade det inte gått att reklamera på grund av detta. Men enligt 3 ingår som sagt inte Symbian i detta.
- Man ska reklamera så fort man upptäckt en defekt. Det är bra att kräva att säljaren uppger skriftligt på kvittot att produkten är komplett, om inget annats sagts vid köptillfället eller att vissa funktioner saknas, om köparen informerats om detta. Då går det att bevisa vad som sagts och inte sagts vid köpet. Det är svårare när ord står mot ord, säger Katarina Ölander.