- Jag tror inte att 3G blir försenat, det finns inget som tyder på det. Tidsplanen 2003 kommer hållas, säger Fredrik Neumann, affärsutvecklare på Orange.
Orange, som inte har någon GSM-infrastruktur i Sverige, pressas extra hårt att lansera 3G så tidigt som möjligt.
- Vi strävar mot att vara oerhört tidiga. Vi har en fördel på ett sätt av att inte ha någon ryggsäck som Telia/Tele2 och Europolitan har i Sverige. Det tvingar oss att vara mer kreativa i ett tidigare stadium, än om man kan luta sig tillbaka på den infrastruktur man redan har, säger han.
Det talas mycket om att GPRS är det största steget när det gäller att få konsumenter att börja använda mobilt Internet, och att det är med GPRS det steget måste tas eftersom det kräver mindre investeringar av operatörerna, än 3G.
Just på grund av detta kan operatörer som har GPRS välja att vänta med lanseringen av 3G, beroende på hur den, av vissa operatörer efterlysta, diskussionen med Post- och telestyrelsen utvecklar sig.
- GPRS är viktigt när det gäller att få konsumenter att ändra sina vanor, men man behöver inte ha GPRS själv, som operatör, för att få del av nya beteenden hos konsumenterna, säger Fredrik Neumann.
Han tror att Orange till och med kan ha en fördel av dagens mediokra tjänsteutbud på GPRS-fronten.
- Om jag ska dra en slutsats av vad jag ser idag är jag inte imponerad av de svenska operatörerna. De bara pratar om sina fina idéer, men det gäller att göra något konkret också.
Orange har arbetat fram affärsmodeller för 3G. Och olika demos testas just nu på kontrollgrupper i olika åldrar.
- Det är viktigt att både göra tjänster för professionella användare och för konsumenter. Det är de professionella som oftast börjar använda nya tjänster först, men utan konsumenter blir det ingen massmarknad.