40000 har använt Aftonbladets mobiltaggar

Efter en knapp månad har över 40000 laddat ner Aftonbladets tagg-läsare till mobilen. Aftonbladets egen statistik visar att länkar till video är populärast, exempelvis bilder från Bandidos-bossens lyxvilla i Sydafrika. Imorgon lanserar Aftonbladet också med sin teknikleverantör en svensk sida där alla kan skapa egna mobiltaggar.

Publicerad Senast uppdaterad

Det var den 1 oktober som Aftonbladet lanserade "mobiltaggen". Genom att fotografera grafiska koder, beetags eller "taggar", med sin mobilkamera kunde mobilen direkt öppna ett videoklipp eller annat extramaterial till papperstidningens artiklar.

Nu hatr det gått nästan en månad och de ansvariga på Aftonbladet betecknar det dryga 40.000 nedladdningar av taggläsaren som en succé. Och om man får tro den tekniske projektledaren Björn Modée är det fortfarande full fart på taggandet.

- Det är fortfarande bra fart på nedladdningarna at tagg-läsaren, säger Björn Modée.

Enligt de ansvariga på Aftonbladet är det ingen särskild del av tidningen som taggats mer än andra, men rörliga bilder har varit populärast. De tio mest använda taggarna hittills är (utan inbördes ordning):

· Börskurser

· Idol-klipp

· Laul Calling

· Gangster-Möller (Bandidosbossens lyxvilla i Sydafrika)

· Nokias iPhone-dödare (Nokia 5800)

· Väder

· Irving på is (ur "Stjärnor på is")

· Youtube-knäck (världskända på youtube, men vad hände sen?)

· Tjuvtitta på "Färjan"

· Bondbrudar (bildspel på Bond-brudar genom tiderna)

· Lena Mellin-ursäkt (efter ett fel om vilka bankkonton som omfattas av bankgaranti)

Vad många inte vet är att det går att skapa egna taggar, som kan läsas med Aftonbladets gratisprogram till mobilen. Redan idag kan man surfa till generator.beetag.com och skapa egna taggar, som man kan trycka på klistermärken, affischer eller i tidningar.

Imorgon lanseras en svensk version av Beetags webbsajt med en likadan kodgenerator. Man knappar helt enkelt in en webblänk/url på webbsidan och får en beetagg.

- Målgruppen är främst bloggare som nu får möjlighet att marknadsföra sina sidor utanför webben, på exempelvis klistermärken, visitkort och affischer, säger tagg-projektets PR-ansvarige Claes Nyströmer.

Beetag är inte den enda standarden för den här typen av "taggar". I Japan har man sedan länge använt en annan standard - QR - och där kan man fota av taggar i menyer på restauranger och på en mängd andra saker. Aftonbladet menar dock att den nya Beetag-standarden är överlägsen eftersom den fungerar mer felfritt med kameramobiler.

- QR och Datamatrix är i grunden utvecklade för laser-läsare. Den typen av taggar kan skapa en moiré-effekt på mobilkamerabilden, vilket skapar problem för inläsningen av taggen. Beetag stör inte sensorn i kameran och fungerar därför överlägset bäst med kameramobiler, säger Björn Modée på Aftonbladet.