Översikt

5 tidningskoncept för Ipad

Redan vid lanseringen presenterades Ipad som en maskin för mediekonsumtion. Och det var tydligt att fokus låg mycket på traditionella medier som tidningar och böcker. Sedan dess har mediabranschen jobbat hårt för att ta pappersmedierna in i surfplattan. Här är fem av de mer spännande koncept vi sett hittills.

Publicerad Senast uppdaterad

Just nu slåss svenska medier som bäst för att få uppmärksamhet för sina Ipad-satsningar. Men allt sedan Ipad lanserades har vi sett åtskilliga presentationer från svenska och internationella medieaktörer som visat upp sina kommande eller existerande Ipad-tidningar. Här är 5 koncept som mediejättarna hoppas på.

De svenska:

Bonnier Mag+

Bonniers var en av de absolut första med ett riktigt genomarbetat Ipad-magasin med Popular Science och fick som bekant också lovord från självaste Steve Jobs. Mag+ togs fram i samarbete med designbyrån Berg London. Här kan du också se ett kort klipp som visar svenska magasinet Macworld som just nu byggs på Mag+ plattformen. 

Mag+ live with Popular Science+ from Bonnier on Vimeo.

Bonnier News+

Newsplus är ungefär Mag+ fast för nyhetstidningar istället för magasin. Det är utvecklat tillsammans med Adobe och visades upp i slutet av november 2010. Här hittar du mina första intryck news+.

Konceptet News+ från Bonnier from Bonnier on Vimeo.

Internationella:

Project

En magasinsatsning exklusivt för Ipad från Richard Bransons Virgin. Skryter med att vara den första tidningen med ett videoomslag. Men ett sådant har redan gjorts av tidningen Viv. Frågan är väl om det kommer att funka rent resursmässigt på mediahusen att producera rörligt material av sån här kaliber utöver att producera resten av tidningsmaterialet. Kan bli svårt för redan ekonomiskt pressade medier. Här hittar du Moconews färska recension av Project. Läs mer om Project på egna bloggen här.

PROJECT magazine cover video from PROJECT on Vimeo.

Wired

Wired var också tidigt ute att anpassa tidningen för surfplattorna. Först ut var deras Ipad-app men tidningen som byggts på Adobe Air går att köra på Android-plattor också.

Sports Illustrated

Time Inc visade upp sin platt-version av Sports Illustrated redan innan Ipad officiellt presenterades. Läs mer här.

Vill du se ännu mer Ipad tidningar så har Paidcontent.org gjort en bra sammanställning som du hittar här.

Sammanfattningsvis kan väl sägas att trots flashiga presentationsvideor så handlar det till en början ganska mycket om att föra över pappersidorna så snyggt som möjligt till Ipad. Visst ser vi inslag av rörlig bild, en del uppdatering i realtid, delningsfunktioner och andra webbtekniker. Men dessa känns rätt ofta som pliktskyldiga tillägg som inte riktigt smälter ihop med det övriga innehållet. Undantag finns och det är förstås förståeligt att det tar tid innan platt-tidningarna hittar sin form.

En annan fråga är om läsare och annonsörer verkligen kommer att vilja betala tillräckligt för att mediehusen i längden ska kunna producera dessa superambitiösa digitala tidningar de drömmer om - med mycket rörlig bild och avancerad formgivning.

Läs också:

Första intrycken av DN på Ipad

Förlagen sätter hoppet till Ipad och surfplattorna