Ny studie

6 av 10 butiksbesökare använder prisjämförelse i mobilen

Så många som 92 procent av smartphoneanvändare letar efter bättre priser när de befinner sig i en butik. Webbsajter med prisjämförelser är den mest använda metoden. Och sökresultaten påverkar inköpen: många handlar någon annanstans, ofta på webben, efter att de sökt efter priser i mobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

Showrooming, som går ut på att konsumenter besöker butiker, jämför priser för att sedan handla någon annanstans, är en växande trend. Sammanlagt använder 60 procent av konsumenterna sin smartphone i samband med shopping, för att söka information om en produkt de sett på tv eller när de väl befinner sig i en butik.

Inför ett köp i butik söker 75 procent efter information om en produkt och 70 procent söker efter bättre priser. Och 60 procent väljer att handla på nätet efter att de sökt efter priser i mobilen. Det framgår av en ny studie som Tradedoubler genomfört bland 2 500 smartphoneanvändare i Storbritanien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Polen och Sverige.

Samtidigt söker 51 procent av butiksbesökare efter en rabattkod och 44 procent använder sig av en rabattkod i mobilen. Dessa är två exempel på prestationsbaserad marknadsföring som butiksägare kan använda sig av för att dra fördel av och minska skadan från showrooming, enligt Tradedoubler.

– Varumärken utan synlighet på sajter för prestationsbaserad marknadsföring riskerar att hamna utanför konsumenternas överväganden redan från början, säger Nils Lindhe, Nordenchef på Tradedoubler, i ett pressmeddelande. Marknadsförare behöver bygga starka varumärken och använda både defensiva och offensiva strategier för att försvara och utveckla sina intäkter för att överleva i en värld där det finns alltfler vägar till konsumenten, säger han.

Många köp börjar med reklam i tv

Tv-reklam har en stor påverkan på inköp, visar studien. Sammanlagt undersöker 67 procent av konsumenter med en smartphone en produkt de sett i tv-reklam. Närmare hälften genomför ett köp i direkt anslutning till informationssökandet om produkter, varav 28 procent via en mobil eller en surfplatta.