Ny studie
6 av 10 butiksbesökare använder prisjämförelse i mobilen
Så många som 92 procent av smartphoneanvändare letar efter bättre priser när de befinner sig i en butik. Webbsajter med prisjämförelser är den mest använda metoden. Och sökresultaten påverkar inköpen: många handlar någon annanstans, ofta på webben, efter att de sökt efter priser i mobilen.
Showrooming, som går ut på att konsumenter besöker butiker, jämför priser för att sedan handla någon annanstans, är en växande trend. Sammanlagt använder 60 procent av konsumenterna sin smartphone i samband med shopping, för att söka information om en produkt de sett på tv eller när de väl befinner sig i en butik.
Inför ett köp i butik söker 75 procent efter information om en produkt och 70 procent söker efter bättre priser. Och 60 procent väljer att handla på nätet efter att de sökt efter priser i mobilen. Det framgår av en ny studie som Tradedoubler genomfört bland 2 500 smartphoneanvändare i Storbritanien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Polen och Sverige.
Samtidigt söker 51 procent av butiksbesökare efter en rabattkod och 44 procent använder sig av en rabattkod i mobilen. Dessa är två exempel på prestationsbaserad marknadsföring som butiksägare kan använda sig av för att dra fördel av och minska skadan från showrooming, enligt Tradedoubler.
– Varumärken utan synlighet på sajter för prestationsbaserad marknadsföring riskerar att hamna utanför konsumenternas överväganden redan från början, säger Nils Lindhe, Nordenchef på Tradedoubler, i ett pressmeddelande. Marknadsförare behöver bygga starka varumärken och använda både defensiva och offensiva strategier för att försvara och utveckla sina intäkter för att överleva i en värld där det finns alltfler vägar till konsumenten, säger han.
Många köp börjar med reklam i tv
Tv-reklam har en stor påverkan på inköp, visar studien. Sammanlagt undersöker 67 procent av konsumenter med en smartphone en produkt de sett i tv-reklam. Närmare hälften genomför ett köp i direkt anslutning till informationssökandet om produkter, varav 28 procent via en mobil eller en surfplatta.