Under samma tak

Adobe samlar app-butiker

Med den egna app-butiken InMarket vill Adobe skapa en gemensam distributionskanal där utvecklare ska kunna nå kunder i ett flertal app-butiker.

Publicerad Senast uppdaterad

Samtidigt som man lanserar version 2.5 av den egna Air-plattformen för datorer och mobila enheter presenterar Adobe ett nytt sätt för utvecklare att publicera och kontrollera försäljningen av sina appar i flera app-butiker samtidigt.

Användarna ska aldrig märka något av InMarket-lösningen eftersom de köper och laddar ner appar direkt från de butiker där de hittar dem. Oavsett vilka butiker som köpet görs genom ska utvecklarna få 70 procent av intäkterna.

I nuläget har man knutit till sig Intels AppUp som första samarbetspartner. AppUp är i sin tur inte någon vanliga app-butik utan en sorts mall som andra kan använda för att skapa egna butiker. Bland de som idag använder Intels AppUp-lösning kan nämnas Asus och den brittiska elektronikåterförsäljaren Dixons.

Version 2.5 av Adobe Air för Android kan laddas ned från Android Market till telefoner med Android 2.2. Än så länge är dock utbudet av Air-applikationer som kan köras i Android-mobiler mycket begränsat.