Åhléns börjar sälja mobiler för kvinnor

Publicerad Senast uppdaterad

Idag öppnar Dialect en mobilbutik på Åhléns City i Stockholm och i Västerås.

- Det är på försök än så länge. Vi planerar att efter hand öppna butiker på Åhléns över hela landet, säger Peter Simonsson, vd på Dialect.

Målgrupperna skiljer sig markant åt mellan Åhléns och Dialect, enligt Peter Simonsson och Ulf Lindstrand, affärsutvecklare på Åhléns.

På Åhléns är det främst kvinnor som handlar medan Dialect mest lockar manliga kunder.

Vilka varumärken säljer ni på Åhléns?

- Nu till en början kommer vi ha Sony Ericsson, Nokia och Siemens i sortimentet. Men vi kompletterar troligen med fler senare, säger Peter Simonsson.

Blir det samtliga modeller från tillverkarna, eller bara vissa ni satsar på?

- Det blir bara vissa modeller, som vi tror kan attrahera kvinnor. Några exempel är Sony Ericsson T68i, T610, Nokia N-Gage och Siemens S55.

Varför skulle de passa en kvinnlig målgrupp?

- Produkterna är inte typiskt tekniskt avancerade, har betoning på design och funktionalitet.

Åhléns sålde ju mobiltelefoner för några år sedan. Men verksamheten lades ned...

- Det stämmer, det gick inte bra. Det är bökigt att sälja mobiler när man inte är specialicerad, eftersom det krävs mycket för att hänga med i utvecklingen. Det kommer ju så mycket nytt hela tiden. Där har vi vår styrka - att vi har det här som vår kärnverksamhet, säger Peter Simonsson.