Analys Ipad 2: Apples konkurrenter hurrar knappast

Första reaktionen var för många en mild besvikelse när Apple presenterade Ipad 2 på onsdagskvällen. “Var det inte mer än så?” tror jag många tänkte. Men vid närmare eftertanke så har Apple antagligen levererat precis vad de behövde, i precis rätt tid.

Publicerad Senast uppdaterad

På pappret känns Ipad 2 som en ganska blygsam uppdatering. Conan O´Briens parodi på Apples presentations-videor säger det ganska bra. Det är liksom inte supermycket som hänt ("It´s truly incredible how little we did" som en av Conans skådespelare uttrycker det).

När man innan Ipad 2-lanseringen läst om konkurrenternas surfplattor så har det varit lätt att tro att Apples position som ledare inom segmentet varit hotad. Men tänker man efter idag så har varken Motorola eller RIM lanserat sina första plattor än. Och Apple visade just upp sin andra generation. Det säger en del.

Så sett till hur marknaden och konkurrensen ser ut så har Apple gjort precis vad som behövs. De har eliminerat de flesta av konkurrenternas säljargument gentemot Ipad. Nu går det inte att säga att Ipad inte har kamera eller inte har en tvåkärning processor till exempel. Dessutom är den tunnare än alla konkurrenter. Apple alltså kommer med all säkerhet sälja massor av Ipad 2. Och jag har svårt att tänka mig att konkurrenterna hurrar.

Något som blir väldigt uppenbart när man ser all bevakning av Ipad 2 är att Apple verkligen skapat ett segment på teknikmarknaden som är här för att stanna. Det är inte otroligt att tänka sig att Ipad kommer att överträffa Iphone i hur mycket den påverkar sin omvärld. Såväl Ipod som Iphone har varit revolutionerande inom mer etablerade segment. Ipad skapade sitt eget segment. Och det är stort. Hur stort får framtiden utvisa.

En annan intressant aspekt är att Apple ansträngde sig för att visa hur man kan skapa innehåll med Ipad. Apple har, enligt till exempel Walter Mossberg på Wall Street Journal som brukar ha mycket god insyn, varit missnöjda med att många journalister och analytiker kallat Ipad en enhet främst för konsumtion av innehåll. Apple vill ändra det. Och där tror jag de har en poäng. Det kommer bli allt mer fokus på hur man skapar innehåll med surfplattorna framöver.