Analytiker: Årets julklappsmobiler blir dyrare
Svenska folket har fått smak för avancerade mobiler, speciellt musikmobiler. Det kommer att märkas i årets julhandel, spår analytikern David Larsson.
Trenden bland de svenska mobilköparna är tydlig. Kraven ökar och man vill ha de möjligheter som fler funktioner ger. Främst är det möjligheten att ha musik i mobilen som lockar. Det berättar analytikern David Larsson på IT-research för Mobil. Den treden kommer också att ha betydelse för årets julhandel inom mobilbranschen.
- Traditionellt sett är julen den period då billiga telefoner säljer allra bäst. Men kraven ökar och i dag efterfrågas mer än att bara kunna ringa och skicka sms, säger David Larsson.
Det som den genomsnittlige mobilköparen i dag prioriterar allra högst är att kunna lyssna på musik med mobilen. Det är något som kommer att gälla framöver också.
- Vi ser att vi kommer få en väldigt kraftig ökning på så kallade musikmobiler, säger David Larsson.
IT-research definierar en musikmobil som en telefon som kan spela musik och som har plats för minneskort. Man tror att musiktrenden kommer att hålla i sig under nästa år. Då tror man också at HSPDA, även kallat turbo-3G kommer att få sitt genombrott.
-Vi ser en stark ökning på 3g-kort och då är turbo-3g väldigt intressant.
I dag har ingen av operatörerna kommit igång med hsdpa i sina nät, men Tre är den som troligen kommer att bli först och enligt uppgift ska deras HSDPA-nät vara igång innan jul. För att utvecklingen med surfande från datorn riktigt ska ta fart måste operatörerna erbjuda en annan typ av abonnemang, anser David Larsson. Han efterlyser flatrate-abonnemang utan några som helst begränsningar, i synnerhet inte för datatrafiken.
-Jag tycker att nån borde våga det, säger Larsson.
Även om det finns liknande abonnemang i dag innehåller de maxgränser för datatrafiken och Larsson menar att det inte fungerar i praktiken. Ska det få ett riktigt brett genomslag måste kunder från början veta vad månadskostnaden blir utan att behöva hålla koll på att maxgränsen inte överskrids. Först då kan mobil uppkoppling bli ett konkurrenskraftigt alternativ till dagens fasta internetuppkopplingar, menar han.
När det gäller mobiltillverkarnas marknadsandelar vill inte David Larsson avslöja så mycket, utan hänvisar till en rapport som han räknar med att släppa senare under veckan. Han säger dock att den trend man kunnat se hittills under året kommer att förstärkas. Med tanke på Sony Ericssons framgångar det senaste kvartalet kan man alltså dra slutsatsen att han tror på en fortsatt gynnsam utveckling för tillverkaren.