SIME 10

Angry Birds-skaparen: Det håller på att skita sig med Android

Fenoment Angry Birds är svårslaget i sin enorma framgång. Men förutom att dra in massor med miljoner till finska Rovio så pekar de arga fåglarna ut vägen mot stora förändringar på både spel- och annonsmarknaden. Det berättar Peter Vesterbacka, mannen bakom spelsuccén.

Publicerad Senast uppdaterad

Angry Birds har laddats ned i olika former 36 miljoner gånger. Och inom ett år kommer de nå 100 miljoner, berättar Peter Vesterbacka som titulerar sig Mighty Eagle på Rovio, företaget bakom succéfåglarna. Och han ser få begränsningar för de arga fåglarnas framfart. Angry Birds är karaktärer som blivit ikoniska, menar Peter Vesterbacke. Precis som den japanska barnkaraktären Hello Kitty eller Nintendos spelhjälte Super Mario. Nu kommer Rovio att bygga vidare på sina framgångsrika karaktärer i nya spel, men också genom att sälja t-shirts och mjukisdjur. Det förs också diskussioner med Hollywood om att göra en Angry Birds-film.

Förutom allt det ovanstående håller Angry Birds på att göras tillgängligt även för datorer och spelkonsoler. Och detta är en utveckling som Peter Vesterbacka tror vi kommer att få se mer av framöver: att speltitlar startar på mobilsidan för att sedan hamna på andra plattformar.  

- Det kommer ju att vara så att telefoner blir den största spelplattformen. Det är lättare och snabbare att utveckla spel till mobiler. Spel har ju länge varit den enda ljuspunkten på mobilsidan när det handlat om innehåll, men det var väldigt dålig business innan Iphone. Iphone har gjort spelmarknaden mer öppen och tillgänglig, säger han.

Han borde veta. Rovio har utvecklat spel för mobiler sedan 2003 och har gjort flera stora titlar som Need for Speed och Burnout för bland andra EA.

- Nu är man inte längre beroenda av att få en bra deal med Sony eller Nintendo för att nå ut med ett spel. Man klagar på Apple och deras långa process för godkännande.  Men det är betydligt bättre än att försöka nå ut genom konsoltillverkarna eller operatörerna. De är inte perfekt men jävligt mycket bättre.

Denna utveckling har också gjort det lättare för ett litet spelbolag i Finland att nå ut internationellt.

- Det är så pass mycket lättar att göra saker var som helst nu. När du lägger in ett spel i App Store så publicerars det direkt i över nittio länder. Man behöver inte springa och tala med folk på alla dessa marknader.

Fast det finns en trend som går i motsatt rikting. Något som oroar mannen bakom Angry Birds.

- Det är också där det håller på att skita sig med Android när alla operatörer och telefontillverkare ska bygga sina egna app-affärer och gränsnitt. Vi har sett den filmen tidigare med J2ME när alla skulle bygga eget. Från en utvecklarsynvinkel är det väldigt inneffektivt, säger Peter Vesterbacka.

Intressant med Angry Birds är att Rovio valt olika affärsmodeller för de olika plattformarna. I Apples App Store och Ovi Store är Angry Birds en betalapp. Men på Android så är spelet reklamfinansierat. Anledningen är att det inte fungerar särskilt bra att sälja appar på Andoid, menar Peter Vesterbacka. Annonser drar helt enkelt in mer pengar. Och Peter Vesterbacka tror att allt mer reklampengar kommer att flyttas till mobila spel de närmaste åren. Han pekar på att Angry Birds användarna sammanlagt ägnar 200 miljoner minuter per dag åt att skjuta arga fåglar med slangbella. Den tiden är värdefull. Och på det sättet är spel som Angry Birds en potent utmanare till det ekonomiskt största annonsmediet tv. På mobilsidan finns inte bara en massa användare som lägger massor av tid på att spela, utan det är dessutom lättare att mäta exakt hur mycket de spelar.

- Det kommer att ske ett stort skifte inom marknadsföring. Annonsörer får mycket bättre “bang for the buck” med mobila spel jämfört med tv.

Detta är något som jättar som Rovios annonspartner Googles Admob-nätverk är mycket medvetna om. Och de tittar naturligtvis noga på framgångarna för Angry Birds.

- Det är väldigt lätt att jobba med dem nu. Vi behöver inte till ringa dem varje dag, om man säger så, skrattar Peter Vesterbacka.

Foto: Flickr.com.