Äntligen omorganiserar Ericsson

Nytt fokus på multimedia och tjänster oundvikligt

Publicerad Senast uppdaterad

Äntligen!

Carl-Henrik Svanberg visar ånyo att han har örat mot marken.

De flesta svenska tidningar skriver idag om Ericssons omorganisation till affärsområdena multimedia, tjänster och nätverk.

Både vanliga människor och företag tycker om bra tjänster och innehåll och struntar i teknik.

Innehåll driver nätanvändning, ökad nätanvändning ökar operatörernas intäkter och leder till fler beställningar på utbyggd infrastruktur, vilka hamnar hos Ericsson. Stor infrastruktur kräver expertis, därför behålls stödtjänsterna som de är.

Naturligtvis är det samgåendet mellan Lucent och Alcatel och samarbetet mellan Nokia och Siemens som skyndat på detta beslut.

Varför har det tagit så lång tid? Detta är kanske det första rejäla klippet med den tidigare ingenjörskulturen och ett steg mot att göra det kunderna vill. Det lyckade exemplet Sony Ericsson har förstås visat vägen. Att säga att man ska anställa 500 ingenjörer är förstås ett sätt att lugna de som tror att Ericsson ska bli för ytligt utan riktigt innehåll och att slippa prata om de självklara nedskärningarna.

Att ge sig in i multimedia är förstås djärvt. Där finns många företag som kan teknik för media på sina fem fingrar. Men visst är det absolut nödvändigt att satsa stenhårt på det som driver marknaden.