Användarna själva hjälper medierna lyckas mobilt

Tidningarna kämpar med vikande siffror och mobilen ska bli räddningen. Det har man sagt länge. På seminariet Media blir mobilt talas det om att den sociala aspekten och publikens medverkan ska rädda tidningen.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är de sociala tjänsterna som är de mest populära i mobilen och när tidningar och mediabranschen ska satsa mobilt är det användarna som ska dra lasset och lyfta upplevelsen.

Mediabranschen måste se till att öka trafiken till sina mobiltjänster och för att göra det krävs att man höjer blicken, sa Anna Sterner på Tidningsutgivarna som fick inleda dagen.

Hon passade även på att kalla på reklambyråerna eftersom annonsering och kampanjer krävs, tillsammans med andra intäktsmodeller för att mediernas mobilsatsning ska komma igång på allvar.

I den efterföljande paneldebatten var just intäkterna en fråga som aldrig fick något svar. Mediahusen måste samarbeta för att komma fram till gemensamma mätsätt så att man tillsammans kan presentera publiksiffror till potentiella annonsörer.

- Vi hatar givetvis Expressen, men ibland måste vi samarbeta med dom, sa Aftonbladets mobilchef Niklas Silow.

Han berättade att Aftonbladets mobilstrategi och att den endast sträcker sig ett par månader framåt för att man ska vara flexibla och kunna anpassa sig efter marknaden.

Från Mindpark kom Joakim Jardenberg och talade om hur tidningen kan skaffa sig en relevant roll i mobilen.

- Man måste tänka på att tidningen i sig inte är ett behov. Den kan fylla en del av våra behov, precis som andra kanaler kan göra det.

Det han hävdar att många gör fel är att man glömmer det som får webben och för den del även den mobila webben att ticka. Nyheter, nytta och nöje är tidningens grund. Men det som kan få tidningen som mobil tjänst att lyfta är dess möjlighet att skapa konversationer bland läsarna.

Nyttan kan publiken idag få direkt från källan. Trafikinformation från gatukontoret, hitta billigaste kaffet från Google.

Nyheterna är grunden och det är det som kan vara tidningens roll i papper så väl som i mobilen. Att utifrån nyheterna ge läsarna möjligheten att konversera med varandra. Drivkrafterna för det här är alltså möjligheten att dela med sig att innehåll, att länka mellan olika artiklar, källor och personer.

För att lyckas med det här måste mediehusen finnas i mobilen och diskussionen blev livlig om hur man bäst gör detta. Iphone lyfts unisont fram som ett gott exempel, men den löser långt ifrån allt.

Mobils chefredaktör Linus Brohult ställde frågan om det är den mobila webben eller program till exempelvis Iphone man ska satsa på.

- För att nå den breda massan är det webbläsaren som gäller, sade Anders Holen från Mobiletech som arbetar med just det och därför talar i egen sak, men tillade:

- Men vi är inte dumma i huvudet. En plats i Itunes Appstore är ju en lysande marknadsföringskanal. Vill man göra ett spel eller specialiserad funktion är program givetvis ett utmärkt komplement.

Mobiletech har hjälpt såväl DN som Svenska Dagbladet och Aftonbladet med deras mobila sajter. Johan Brandt på DN hävdade att närvaro på flera olika typer av terminaler är det man eftersträvar, men det kräver mycket resurser för att lyckas med.

- Där är hemligheten att man måste anpassa sitt innehåll så man kan koppla på olika applikationer på samma grund och den vägen få skalfördelar, sa han.

Stig Nordqvist på IFRA gav många exempel på lyckade program och Iphone förekom flitigt. Här har flera internationella dagstidningar varit långt framme och bland dem finns franska LeMonde, amerikanska USA Today och schweiziska 20 Minuten.

Där har svenska medier mycket att lära.