Appåret 2010: Prisfall på appar och nya affärsmodeller
Hälften av inkomsterna från Iphone-appar genereras nu genom så kallade in-app-köp, det vill säga transaktioner som görs i själva appmiljön när appen redan laddats. Det visar en rapport från analysfirman Distimo.
När Distimo sammanfattar 2010 så visar siffrorna att många apputvecklare under året frångått betalappar och söker andra sätt att tjäna pengar genom in-app-affärer.
Nästan hälften av appintäkterna på Iphone-sidan tas in via in-app-affärer, respektive 29 procent för Ipad.
En av anledningarna är troligen att det är lättare att få spridning på gratis appar. De 300 mest populära gratisapparna i USA laddades i genomsnitt ned 3 miljoner gånger dagligen. Medan betalappar endast genererade 350 000 nedladningar dagligen.
Annons
En annan anledning till att allt fler utvecklare söker andra affärsmodeller är att de genomsnittliga priserna på appar föll under året i samtliga butiker, med undantag av en liten ökning i Android Market, om man räknar samtliga appar och inte bara de populäraste. De lägre priserna beror troligen till viss del på ökad konkurrens.
Annons
I övrigt kan man konstatera att appmarknaden, inte oväntat, vuxit rejält under året. Apple App Store har vuxit mest i antal appar men konkurrenterna har snabbare tillväxttakt och ökar mer procentuellt. I slutet av 2010 fanns nästan 300 000 appar tillgängliga i App Store för Iphone, nära nog en fördubbling från föregående år. Ännu mer växte Googles Android Market som vid årsskiftet nådde nästan 130 000 appar, sex gånger så många som för ett år sedan. Blackberry Appworld nådde 18 000 appar och Nokia Ovi Store 25 000 under 2010.