Appar säljer bra
Apple tjänar miljarder på appar i år
Enligt en rapport från amerikanska Citibank väntas Apple dra in över 2 miljarder dollar på applikationsförsäljning i år.
2 miljarder dollar, motsvarande cirka 13.4 miljarder kronor. Så mycket beräknas Apple tjäna på försäljning av applikationer till sina bärbara produkter i år. Det är ungefär lika mycket som hela marknaden för videoannonsering (Youtube till exempel) beräknas dra in. I rapporten förlitar man sig även på tidigare siffror från Gartner som gör gällande att hela marknaden för applikationsförsäljning var värd cirka 4 miljarder dollar under 2010 och kan komma omsätta hela 27 miljarder dollar - motsvarande cirka 180 miljarder kronor - redan om två år.
Motorn bakom de ökande intäkterna för mobila applikationer är förstås att försäljningen av smartphone-modeller går fortsatt bra. Under 2010 ökade försäljningen med 53 procent och i år beräknas den hamna på 29 procent för att sedan hamna på runt 25 procent nästa år.
Att det finns stora möjligheter att tjäna pengar på innehåll och applikationer till mobiltelefonen råder det inget tvivel om av siffrorna att döma. Till skillnad mot när det gäller innehåll på vanliga webben tycks folk nämligen vara beredda att betala för att få tillgång till olika program till sina mobiltelefoner och surfplattor.
De väntade försäljningsframgångarna för digitala magasin för Ipaden har dock än så länge uteblivit, kunde Mobil rapportera om förra veckan. De inledningsvis höga försäljningssiffrorna för exempelvis amerikanska tidningen Wired har nämligen sjunkit rejält när väl nyhetens behag lagt sig.