3G drar ut på tiden och GPRS likaså. Men Mark Taguchi, marknadschef på Openwave, som utvecklar programvara inom mobilt Internet, är övertygad om att både 3G och GPRS kommer att slå. Frågan är bara när.
- Multimedia kommer bli oerhört stort, särskilt att skicka bilder man tagit på sig själv, till sina vänner och anhöriga. Inte minst på den japanska marknaden, som ligger långt före den europeiska, säljs det oerhört stora volymer kameramobiler. Och poängen är just att man ska kunna skicka meddelanden till mejlboxar på PC:s samt till andra mobilanvändare - att det ska gå att kommunicera obegränsat via bilder och ljud, säger Mark Taguchi.
Många operatörer, inklusive de svenska, är relativt sena med att lansera MMS, som till mångt och mycket är en förutsättning för multimedia-tjänster. Det beror, enligt Taguchi, på att MMS är problematiskt när man ska implementera det i sin helhet, inklusive att anpassa det till alla MMS-mobiler på marknaden.
Men till exempel i Jordanien lanserade man ju MMS för flera månader sedan. Det kan väl inte vara enklare där att få igång MMS, än här...
- Troligen har de prioriterat att få ut MMS snabbt, framför att det ska fungera i sin helhet. Troligen kan man bara använda MMS i Jordanien med ett fåtal mobilmodeller, säger Mark Taguchi.
Han poängterar också hur viktigt det är för operatörerna att snabbt få ut MMS-tjänster, åtminstone på pilot-nivå, för att testa vad som fungerar på marknaden.
Han är övertygad om att just kameratelefoner kommer att bli en stor succé. Och att vi inte behöver vänta på 3G för att få rörliga bilder.
- Redan via GPRS kan man skicka korta videoklipp på sig själv i Japan. Men det är klart att kvaliteten blir bättre med 3G.
Just bandbredden i sig på 3G är ett tillräckligt starkt argument för att det ska slå, menar Taguchi. Tjänsterna som sådana kommer inte vara något nytt. Det går att göra precis samma saker med GPRS som med 3G.
- Tänk själv, marknaden mognar hela tiden. När man kunde surfa på Internet genom att först ringa upp via modem tyckte man att det var helt fantastiskt. När bandbredden efter hand blev större och hastigheten högre tyckte man att det var helt ute med modem. Samma mognad kommer att ske med 2G kontra 2,5G kontra 3G.
Den största målgruppen initialt är unga. Idag är den mobiltelefon som säljer bäst Nokia 3310, dels på grund av det låga priset och dels för att varumärket är starkt. Varför skulle den prismedvetna målgruppen av unga plötsligt vilja köpa en dyr telefon, även om den har kamera?
Men enligt Mark Taguchi är inte priset något hinder för att kränga kameratelefoner.
- Saker och ting kommer att förändras på den europeiska marknaden. Ett antal asiatiska varumärken kommer släppa kameramobiler till låga priser, i slutet av det här året. Och de kommer vara mer avancerade än både Nokias 7650 och Sony Ericssons T68i, eftersom de japanska och Sydkoreanska marknaderna är mer mogna, säger Taguchi.
Som exempel visar han två olika prisklasser på kameramobiler, som den japanska operatören J-Phone erbjuder, med sex månaders bindningstid, nämligen 118 respektive 250 dollar.
Han tror att Frankrike och England kommer bli ledande inom MMS i Europa. Detta eftersom de har så starka mediebolag, som kan producera mobila multimedia-tjänster.
Det ryktas också att Vodafone, inom en snar framtid, kommer att lansera en mobiltelefon under eget varumärke, tillsammans med Sharp.
Taguchi tror dessutom att kameraföretag, som Canon och Fuji, inom sinom tid kan bli stora konkurrenter till de traditionella mobiltillverkarna, när det gäller kameratelefoner.