Aspiro köper bolag inom mobil-tv
Aspiro förvärvar norska Rubberduck Media för cirka 25,2 miljoner kronor som första steg i satsning på mobil-tv
Mobiltjänstföretaget Aspiro ger 25,2 miljoner kronor kontant, samt maximalt ytterligare 9 miljoner kronor om uppställda resultat- och omsättningsmål för 2008 nås. Det uppger Aspiro i ett pressmeddelande.
Rubberduck grundades 2004 i Oslo av entreprenörer från telekom- och tv-branschen. Företaget har utvecklat och marknadsfört lösningar för mobila medietjänster, med kunder som BBC, MTV Nordic, FOX Movies, NRK, TV4, Telenor, Netcom/TeliaSonera, Sprint, Musicbrigade, VG, Aller och Aftenposten.
- Rubberduck har en imponerande kundlista, hög kompetens och deras tekniska lösning är en av de främsta i världen, säger Johan Lenander, vd för Aspiro.
Rubberduck omsatte cirka 2,8 miljoner kronor under 2005 och cirka 3,3 miljoner kronor under första halvåret 2006. Aspiro hade vid senaste bokslut en omsättning på 413 miljoner kronor och ett börsvärde på cirka 663 miljoner kronor.
Aspiro hoppas att köpet ska leda till marknads- och försäljningssynergier. De tror att marknaden för mobil-tv och -radio kommer att växa kraftigt framöver. Förvärvet utgör starten för en satsning på mobil-TV.