Avbrutna 3G-samtal i Tres nät - för dyrt att åtgärda

Publicerad Senast uppdaterad

Samtalen bryts inte när man befinner sig på en och samma plats under hela samtalet. Men om man förflyttar sig och kommer utanför täckningen för 3G-nätet uppstår problemet. Då försöker telefonen flytta över samtalet till det vanliga gsm-nätet, vilket inte lyckas.

Problemet är att Tre använder Vodafones gsm-nät, och för att flytta samtal från 3G-nät till gsm-nät krävs att de två operatörernas utrustning fungerar bra tillsammans. Det gör inte Tres och Vodafones utrustning.

Vi ringde upp Niclas Lilja på Tre för att få svar på om problemet kommer att lösas. Han påpekar att problemet bara gäller när man förflyttar sig under pågående samtal, men i övrigt erkänner han utan omsvep problemets existens:

- Det fungerar att växla från 3G-nät till 2G-nät om båda operatörerna använder utrustning från Ericsson.

Men Vodafone använder ju utrustning från Nokia i sitt gsm-nät?

- Ja, precis.

Kommer problemet att lösas?

- Som det ser ut nu är värdet på att få det här problemet löst för litet för att det skulle motsvara de kostnader som finns inbegripna.

Problemet kommer alltså inte lösas eftersom det skulle bli för dyrt att lösa det?

- Nej, vi kan inte lova att det blir löst.

Fotnot: När man förflyttar sig från gsm-nät (utanför 3G-täckning) till 3G-nät bryts inte samtalet, eftersom telefonen då låter samtalet avslutas i gsm-nätet innan telefonen växlar över till 3G-nätet. Problemet kommer också att bli mindre i takt med att 3G-täckningen blir bättre, eftersom man då mer sällan kommer att behöva få ett pågående samtal överflyttat till gsm-nätet.