Banker okunniga om egna waptjänster
Enligt en undersökning som genomförts av Cambridge Technology Partners är bankernas kundtjänstavdelningar okunniga om sina egna wap-banktjänster.
- Det här visar att införandet av wap-tjänster inte främst handlar om vad kunderna efterfrågar. Då hade kundtjänst känt till det, säger Jonas Hallberg, ansvarig på Cambridge för digitala affärsstrategier i Norden.
Endast 39 procent av bankernas kundtjänster kunde direkt svara på om banken erbjuder wap-tjänster eller inte. Övriga var tvungna att återkomma eller att hänvisa till andra avdelningar.
Cambridges rapport som fått namnet "WAP Nordic Banking" ger en översikt av wap-tjänster hos 28 banker i Skandinavien och hur de tänker kring mobila tjänster nu och i framtiden.
Samtidigt som rapporten beskriver varför bankerna valt att satsa på wap-tjänster pekar alltså rapporten på att wap-strategierna till viss del är halvhjärtade eftersom en stor del av de anställda inte känner till vilka tjänster som erbjuds.
- Vi tror att när mobila tjänster slår igenom kommer de att vara oerhört betydelsefulla. Den flexibilitet som mobila tjänster ger förändar sättet att göra affärer på. Det understryker vikten av att alla inblandade är med på tåget, säger Jonas Hallberg.