Krympande marknadsandel - men vinst

Besparingar bakom Sony Ericssons vinst

Sony Ericssons bokslut som presenterades under torsdagen visade dels upp ett svagt avslut på året 2010, men även att volymen under helåret backade, så att Sony Ericsson till exempel för första gången säljer färre telefoner än Apple.

Publicerad Senast uppdaterad

43,1 miljoner Sony Ericsson-mobiler levererades under förra året. Det kan jämföras med Apples 47,5 miljoner levererade Iphones under samma period. Framgångarna för Xperia-satsningen (med ackumulerad volym om drygt 9 miljoner enheter) har lyckats stabilisera det tidigare kritiska läget men trots detta har man blivit omsprunget av uppstickaren Apple.

Jämfört med året 2009 har Sony Ericsson tappat 24,5 procent av volymen från 57,1 till 43,1 miljoner enheter. Ett ökat snittpris – från 119 till 146 euro – efter smartphone-hårdsatsningen medförde att intäkterna minskade med drygt 7 procent till 6,3 miljarder euro.

De tidigare effektiviseringsåtgärderna med bland annat kraftigt bantad personalstyrka ligger bakom den förbättrade lönsamheten. Cirka 4 000 anställda fick lämna bolaget. År 2009 redovisades en förlust efter skatt om 836 miljoner euro som vändes till en vinst förra året om 90 miljoner euro.

Trots att kvartal 4 brukar vara det säsongsmässigt starkaste för tillverkarna i branschen lyckades inte Sony Ericsson förvalta den styrkan, med facit i hand. Jämfört med årets tredje kvartal ökade förvisso volymen med nästan 8 procent, men på grund av ett lägre snittpris – 136 euro jämfört med 154 euro – innebar det en minskad omsättning.

Sony Ericsson uppger att bolagets nettokassa uppgick till 375 miljoner euro vid nyår. Prognosen för framtiden är att branschens totala volym kommer att öka något jämfört med 2010, men hur stor del av kakan Sony Ericsson räknar med att kamma hem framgår inte.

Omsättning: 6,29 miljarder euro (6,79)

Nettoresultat: 90 miljoner euro (–836)

Sålda mobiler: 43,1 miljoner (57,1)

Snittpris (ASP): 146 euro (119)