Nordic Mobile Developer Summit

Blackberrys recept för att sprida appar

Att få sin app nedladdad är inte alltid lätt. När Blackberry gjorde BBM för flera plattformar arbetade man medvetet för att göra appen mer populär.

Publicerad Senast uppdaterad

Blackberry lanserade tidigare under hösten appen BBM för Iphone och Android och gjorde därmed sin etablerade meddelandeplattform tillgängliga även för andra plattformar än den egna. Lanseringen föregicks av ganska lång väntan och när Blackberry släppte appen fick man först dra tillbaka den på grund av tekniska problem. När appen sedan släpptes på nytt drog den snabbt många intresserade som väntat länge på att få ladda ner och använda tjänsten.

20 miljoner nedladdningar fick appen de första 48 timmarna och Ola Larsén på Blackberry ska berätta hur det gick till. Ola arbetade tidigare på TAT som köptes upp av Blackberry för tre år sedan.

BBM som ju är Blackberrys meddelandetjänst som tidigare erbjöd ett relativt unikt värde, eftersom man som användare kan kommunicera gratis med sina kompisar. Idag har de dock tuff konkurrens av appar som Whatsapp, Facebook Messenger, Kik, med flera som alla en längre tid funnits tillgängliga för flera plattformar.

80 procent av Blackberrys användare är konsumenter och inte som folk kanske tror dominerat av företagsanvändare. BBM är enligt Ola en bidragande orsak till detta. En vanlig apps liv som Ola ser det är en massiv nedladdningstopp i början, kanske en till och sedan finns risken att appen glöms bort om den inte används.

Blackberrys utmaning var enligt Ola att lansera appen i en kategori av chattappar som redan var välfylld med konkurrerande appar. BBM var från början tänkt som en företagsapp och inte som en chattapp för ungdomar. En lärdom att ta med sig enligt Ola är att man måste vara öppensinnad.

För att skapa värde koncentrerar man sig på Blackberry på fyra saker. Gränssnittet, innehållet, hårdvaran och tjänsterna. I Blackberrys senaste telefoner säger Ola att det här syns i de enligt honom enkla sveprörelserna, genom att göra något tråkigt roligare och genom att göra det enkelt att dela med sig innehåll oavsett vilken app man använder.

Användarupplevelsen i BBM har fått del av detta genom att Blackberry strävat efter att upplevelsen ska vara så omedelbar och svara mot användarens impulser. Appen BBM är gratis att ladda ner, men Blackberry vill så klart tjäna pengar på den något vis. Ett sådant sätt är att Blackberry skapat kanaler där varumärken kan få direktkontakt med användarna som väljer att följa företag de gillar. För att få mer spridning har BBM även öppna API:er som öppnar den för utvecklare.