Mobil Framtid paneldiskusison

”Branschen har lärt sig en läxa”

Gustav Söderström på Spotify representerade de som ska fylla näten med innehåll, här är han tillsammans med affärsutvecklaren Åke Lindström från Storstockholms Lokaltrafik.

Snart sagt varje pryl blir uppkopplad och den här gången har branschen lärt sig läxan från 3G-lanseringen. Det var ett av de ämnen som panelen diskuterade när årets Mobil Framtid inleddes under förmiddagen.

Publicerad Senast uppdaterad

En paneldiskussion på Galleri So Stockholm fick inleda årets Mobil Framtid som kulminerar nästa vecka med seminarium och Mobilgala i Kista Science Tower den 5 november.

Lanseringen av 4G i Stockholm ligger framför oss och det fick både panelen att komma in på vad man lärt sig av 3G-lansering och dess hinder, för lärt sig det påstår man att man gjort. Sedan början på 2008 har Ericsson tillsammans med tillverkare av donglar testat utrustningen i Kista så att den fungerar tillsammans med Ericssons nätutrustning.

Första färdiga 4G-modemet

Än så länge hade Erik Hallberg bara det färdiga 4G-modemet från Samsung med sig i fickan, men inom kort ska modemet visas i aktion och Erik Halberg försäkrade om att de skruvar för fullt och fintrimmar nätet inför lanseringen. 3G-nätet byggdes ut när det ännu inte kommit telefoner att testa med.

– När 3G kom fanns inte innehållet och dessutom var tekniken bristfällig. Den här gången handlar det främst om uppkopplade laptops och då är ju internet innehållet som redan finns på plats, säger Gustav Söderström på Spotify.

Men hur är det med de nya tjänsterna som kommer och redan kommit. Använder vi inte fortfarande röstsamtal och sms nästan uteslutande, undrade moderatorn Antoni Lacinai.

– De uppgifterna stämde förut, men det händer saker snabbt nu. 25 procent av operatörernas omsättning nu kommer från datatjänster så röstsamtal och sms är inte så dominerande som de en gång varit, tillade Ericssons representatnt i panelen, Nordenchefen Mikael Bäckström.

Välanvända tjänster

Tittar man på hur mycket tid man använder på olika mobila tjänster så skulle jag, utan att påstå att jag representerar en majoritet, säga att jag använder e-post och nyheter i mobilen säkert fem timmar om dagen medan samtal och sms bara tar uppskattningsvis 40 minuter, sa Gustav på Spotify.

I diskussionen kring den fantastiska uppkopplade framtid som väntar oss fick Åke Lindström från Storstockholms Lokaltrafik, SL, ta en ifrågasättande roll, även om han ändå höll med de tre övriga i mycket av det som diskuterades.

Med ett flertal exempel från transportindustrin visade han på möjliga lyckosamma koncept som av olika anledningar inte tagit fart. Alla nya lastbilar levereras till exempel med uppkoppling som ger möjlighet att spåra och kontrollera allt från position till bränsleförbrukning och fordonsstatus. Men ytterst få åkare, transportfirmor och chaufförer vet om det. Han hävdar alltså att det främst kan röra sig om ett kunskapsproblem och att branschen är usel på att lära användarna vad som faktiskt är möjligt.

– En femtedel av SLs resenärer använder sajten mobil.sl.se i sin telefon, men det är ju inte Telias eller Ericssons förtjänst. Det är vår, sa han vilket sedan resulterade i att panelen var överens om att gemensamma lösningar och standarder är viktiga för att förenkla för fristående mindre tjänsteleverantörer.

Ett uppkopplat samhälle

Linus Brohult, chefredaktör för Mobil och Mobil Business gav en kort introduktion med exempel på det uppkopplade samhälle vi är på väg in i och till viss del redan lever i. Det finns hjärtövervakning för patienter via mobilnätet, innovativa spelidéer som blandar verkligheten med virtuella element och mycket annat spännande.

Diskussionen i Kungsträdgården var välbesökt.

Parallellen till tidigare utsagor med uppkopplade kylskåp som meddelar när mjölken blir gammal är dock påtaglig och frågan om det kommer att hända på riktigt den här gången var ofrånkomlig.

– Kylskåpen som var uppkopplade hade ett ganska begränsat användningsområde och var inte kommersiellt gångbara. Idag finns andra förutsättningar och jag tror till exempel att diskmaskinen i framtiden kan koppla upp sig. Du trycker på grön knapp för att starta, men diskningen går inte igång förrän maskinen får information från nätet om när det finns billigast möjliga el tillgänglig, spår Erik Hallberg på Telia.

Den 5 november träffas större delen av panelen igen i ett större sammanhang när de och många fler talar på heldagskonferensen i Kista.