Bugg i Z1010 ger synkproblem
En läsare som köpt ett av de allra första exemplaren av Z1010 hörde av sig till Mobil sedan han misslyckats med att synka sin telefon med Microsoft Outlook via kabel. När han försökte föra över innehållet i adressboken som fanns på datorn var det bara kontakternas epostadresser och telefonnummer som blev överförda. Gatuadresserna fördes inte över till telefonen.
Sedan försökte han att synka på nytt, men denna gång kopplade han samman datorn och telefon via bluetooth. Då gick synkningen felfritt och all information fördes över till telefonen.
Vi på Mobil har själva försökt synka med kabel och kunnat konstatera att det endast är telefonnummer och e-postadresser som förs över till telefonen; gatuadresserna utelämnas.
Vi har utan framgång sökt någon på Sony Ericsson för att få en kommentar till synkningsproblemen.
Något som vi också reagerade på hos Z1010 var placeringen av den ena av kamerorna. Den sitter på baksidan av knappsatsen och inte, som annars är vanligt, på baksidan av skärmen. Det innebär att om man riktar kameran rakt framåt kommer skärmen att vinklas nedåt. Att man tvingas titta på skärmen ur sned vinkel gör att man bara uppfattar konturerna av motivet.
- Det är som att titta på en dålig datorskärm från sidan, som en av Mobils medarbetare uttryckte saken.
Du kan läsa ett fullständigt test av Z1010 i nästa nummer av Mobil som kommer ut den 11 maj.