Dålig kvalitet på mobilssamtal

Publicerad Senast uppdaterad

Håkan Ström, PR-ansvarig på Telia Mobile Sverige, vad beror det här på?

- 1996 införde vi EFR i hela nätet på nationell nivå. Faktum är att det överhuvudtaget inte är möjligt att ta bort EFR över så små områden som Tensta eller Rinkeby, det vill säga på basstationsnivå. Den del av vårt GSM-nät som styr EFR sitter som en del av våra växlar. Växlarna dirigerar ut samtalen till olika basstationer som slutligen når enskilda mobiltelefoner.

Men i övriga norra Stockholm hade vi ju EFR, det var bara i Tensta och Rinkeby som det inte fungerade. Du menar alltså att det var slumpen?

- Ja, absolut, det är helt osannolikt att det skulle bero på något annat.

Vad beror det på att det inte fungerade?

- Det kan jag inte svara på. Det är svårt att gå tillbaka och se vad som hänt vid ett specifikt tillfälle.

Men vad kan det generellt bero på att EFR inte fungerar?

- Det vill och kan jag inte gå in på. Mina kunskaper sträcker sig inte tillräckligt långt. Men jag vet i alla fall att det är samma EFR över hela landet så det kan omöjligen vara så att det inte finns i Tensta och Rinkeby. Jag är rädd att de här frågorna bygger på politik, på att det handlar om värderingar, som jag absolut inte delar.

Vad menar du? Att Telia inte skulle ha EFR i Tensta eller i Rinkeby som ett led i bostadssegregationen och klasskillnaderna olika områden emellan?

- Det sa jag inte. Jag menar ingenting. Bara att det var slumpen och inget annat som orsakade att ni inte hade EFR vid det specifika tillfället.

Även att vi hade EFR vid alla samtalen i övriga Stockholm....

- Ja.

Efter samtalet med Håkan Ström fick han tag på den troliga orsaken till varför EFR saknades i Tensta och Rinkeby:

"Under en kortare period i somras uppstod ett fel i vårt GSM-nät. För att kunna åtgärda felet utan att kunderna skulle påverkas i allt för stor omfattning valde vi att under en kortare period sänka samtalskvaliteten marginellt genom att välja FR istället.

Under denna period har vi inte mottagit några kundklagomål som kan relateras till det här felet.

Några områden i norra delen av Storstockholm berördes av den här förändringen. Felet är åtgärdat och EFR finns åter i hela vårt nät".