Därför skickar svenskarna färre SMS
Under 2001 skickade norskarna ungefär 2 miljarder SMS, medan svenskarna skickade hälften så många.
Jämfört man genomsnittliga abonnenter länderna emellan blir skillnaden ännu mer markant. Den genomsnittlige norsken skickade nämligen 45 SMS per månad, medan svensken endast fick iväg 13 stycken. 3 procent av SMS-volymen i Norge utgörs av premium-SMS.
Premium-SMS ger mycket större intäkter till operatören än vanliga SMS. De totala intäkterna från SMS var också 70 procent högre i Norge förra året, än i Sverige.
Enligt Northstream, som gjort en rapport på uppdrag av Post- och telestyrelsen, finns det flera orsaker till att SMS lyckats bättre i Norge än i Sverige:
Den norska SMS-tjänsten var gratis under ett knappt år efter lansering.
Operatörerna har kontinuerligt marknadsfört SMS-tjänster.
Det har varit billigare att skicka SMS i Norge än i Sverige, framför allt under de inledande åren.
Det som framför allt spelar in när det gäller det relativt höga användandet av premium-SMS i Norge är, enligt rapporten:
Ett högt användande av SMS har gjort att folk lättare tagit till sig premium-SMS.
Då operatörerna har samarbetat när det gäller gränssnitt och så vidare har det varit lättare för till exempel tjänsteutvecklare att få ut sina tjänster.
"Reversed billing", vilket innebär att operatörerna debiterar abonnenten för det SMS som skickas ut. Det gör att användaren kan abonnera på en tjänst, som löper under en längre tid.
I Sverige å andra sidan tar operatörerna betalt för det SMS användaren skickar för att beställa, till exempel en ringsignal. Något som begränsar möjligheten att ha tjänster som sträcker sig över längre perioder.